UCHWAŁA NR XXII/ 126/08
Rady Gminy Stara Kamienica
z dnia 28 kwietnia 2008 r.
w sprawie szczegółowych zasad i trybu umarzania , odraczania oraz rozkładania na raty spłat należności pieniężnych stanowiących dochody Gminy Stara Kamienica , do których nie stosuje się przepisów ustawy – Ordynacja podatkowa.
Na podstawie treści art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 08 marca 1990 r.
- o samorządzie gminnym ( Dz. U. Nr 142 , poz. 1591 z 2001 r. z p. zm. ), w związku z art. 43 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 roku – o finansach publicznych ( Dz. U. Nr 249 , poz. 2104 z 2005 r. z p. zm. ), Rada Gminy Stara Kamienica uchwala co następuje :
§ 1.
1. Należności pieniężne stanowiące dochody Gminy Stara Kamienica., tj. dochody realizowane przez Wójta Gminy, gminne jednostki budżetowe i przez inne gminne jednostki organizacyjne oraz dochody z majątku gminy mogą być umarzane w całości lub w części, w przypadku ich całkowitej nieściągalności, która następuje, jeżeli wystąpi jedna z następujących przesłanek:
dłużnik będący osobą fizyczną zmarł, nie pozostawiając żadnego majątku lub pozostawił nieruchomości nie podlegające egzekucji na podstawie odrębnych przepisów albo pozostawił przedmioty codziennego użytku domowego, których łączna wartość nie przekracza kwoty stanowiącej trzykrotność przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w roku poprzedzającym umorzenie, ogłoszonego przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego w Dzienniku Urzędowym Rzeczpospolitej Polskiej „Monitor Polski” do celów naliczania odpisu na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych,
dłużnik będący osobą prawną został wykreślony z właściwego rejestru osób prawnych przy jednoczesnym braku majątku, z którego można by egzekwować należność, a odpowiedzialność z tytułu należności nie przechodzi z mocy prawa na osoby trzecie,
sąd oddalił wniosek o ogłoszenie upadłości dłużnika lub umorzył postępowanie upadłościowe,
zachodzi uzasadnione przypuszczenie, że w postępowaniu egzekucyjnym nie uzyska się kwoty wyższej od kosztów dochodzenia i egzekucji tej należności lub postępowanie egzekucyjne okazało się nieskuteczne.
§ 2.
1. W przypadkach uzasadnionych ważnym interesem dłużnika, biorąc pod uwagę
jego możliwości płatnicze oraz interesem publicznym, biorąc pod uwagę stan
finansów Gminy Stara Kamienica. oraz zadania stojące przed nią do realizacji,
Wójt Gminy Stara Kamienica, na wniosek dłużnika lub z własnej inicjatywy
może umorzyć w całości lub w części należności stanowiące dochody Gminy
Stara Kamienica., jeżeli wartość należności głównej nie przekracza
dziesięciokrotności kwoty przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w roku
poprzedzającym umorzenie, ogłoszonego w Dzienniku Urzędowym
Rzeczpospolitej Polskiej „Monitor Polski” do celów naliczania odpisu na
zakładowy fundusz świadczeń socjalnych.
2. Jeżeli wartość należności głównej przekracza wartość określoną w ust.1,
Wójt Gminy może udzielić ulgi w postaci umorzenia po uzyskaniu opinii komisji
Rady Gminy Stara Kamienica właściwej do spraw budżetu i finansów.
3. Umarzanie płatności na wniosek dłużnika będącego przedsiębiorcą, następuje zgodnie z przepisami o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej.
§ 3
1. W przypadkach uzasadnionych ważnym interesem dłużnika, biorąc pod
uwagę między innymi jego możliwości płatnicze oraz interesem publicznym,
biorąc pod uwagę stan finansów Gminy Stara Kamienica . oraz zadania
stojące przed nią do realizacji, Wójt Gminy , na wniosek dłużnika może
odroczyć termin spłaty całości lub części należności albo rozłożyć na raty
płatność, jeżeli wartość należności głównej nie przekracza dziesięciokrotności
kwoty przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w roku poprzedzającym
odroczenie lub rozłożenie na raty, ogłoszonego w Dzienniku Urzędowym
Rzeczpospolitej Polskiej „Monitor Polski” do celów naliczania odpisu na
zakładowy fundusz świadczeń socjalnych.
2. Jeżeli wartość należności głównej przekracza wartość określoną w ust.1, Wójt
Gminy może udzielić ulgi w postaci odroczenia lub rozłożenia na raty
należności po uzyskaniu opinii komisji Rady Gminy Stara Kamienica właściwej
do spraw budżetu i finansów.
3. Od wierzytelności o charakterze administracyjnym, których termin zapłaty
odroczono lub które rozłożono na raty, pobiera się 50% należnych odsetek za
zwłokę, liczonych za okres od dnia złożenia wniosku do dnia obowiązywania
ulgi.
4 .Od wierzytelności wynikających ze stosunków cywilnoprawnych, których
termin zapłaty odroczono lub których spłatę rozłożono na raty, pobiera się 50%
zastrzeżonych w umowie odsetek umownych, a w przypadku braku ich
zastrzeżenia 50% odsetek ustawowych, liczonych od dnia złożenia wniosku do
dnia obowiązywania ulgi.
5. W przypadku niedotrzymania terminu spłat odroczonych oraz rat należności,
odsetki pobiera się od pierwotnego terminu płatności w pełnej wysokości, do
dnia dokonania wpłaty.
6. Odraczanie terminu płatności lub rozkładanie na raty płatności na wniosek
dłużnika będącego przedsiębiorcą, następuje zgodnie z przepisami
o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej.
§ 4
1. W przypadkach określonych w § 1 ust.1 pkt 3, § 2 oraz § 3 ust. 1 i 2 udzielane wsparcie finansowe stanowi pomoc publiczną o ile jednocześnie spełnione są następujące przesłanki:
1) udzielane jest ono przez Państwo lub ze środków państwowych,
2 ) przedsiębiorca uzyskuje przysporzenie na warunkach korzystniejszych od
oferowanych na rynku,
3) ma charakter selektywny (uprzywilejowuje określonego lub określonych
przedsiębiorców albo produkcję określonych towarów),
4) grozi zakłóceniem lub zakłóca konkurencję oraz wpływa na wymianę handlową
między krajami członkowskimi UE.
2. Udzielanie pomocy publicznej będzie następować zgodnie z warunkami określonymi w rozporządzeniu Komisji Europejskiej Nr 1998/2006 z dnia 15 grudnia 2006 r. w sprawie stosowania art.87 i art.88 Traktatu do pomocy de minimis (Dz. Urz. WE L Nr 379 z 28.12.2006 r.).
§ 5.
1.W przypadkach, o których mowa w § 2 ust. 3 i § 3 ust. 6 niniejszą uchwałę
stosuje się do pomocy przyznawanej przedsiębiorcom we wszystkich branżach
z wyłączeniem:
1) pomocy przyznawanej podmiotom gospodarczym działającym w dziedzinie
produkcji podstawowej produktów rolnych wymienionych w załączniku I do
Traktatu,
2) pomocy przyznawanej podmiotom gospodarczym działającym w dziedzinie
przetwarzania i wprowadzenia do obrotu produktów rolnych wymienionych
w załączniku I do Traktatu w następujących przypadkach :
a) kiedy wysokość pomocy ustalana jest na podstawie ceny lub ilości takich
produktów zakupionych od producentów surowców lub wprowadzonych
na rynek przez podmioty gospodarcze objęte pomocą,
b) kiedy przyznanie pomocy zależy od faktu jej przekazania w części lub
w całości producentom surowców;
3) pomocy przyznawanej na działalność związaną z wywozem do państw
trzecich lub państw członkowskich, tzn. pomocy bezpośrednio związanej
z ilością wywożonych produktów, tworzeniem i prowadzeniem sieci
dystrybucyjnej lub innymi wydatkami bieżącymi związanymi z prowadzeniem
działalności eksportowej,
4) pomocy uwarunkowanej pierwszeństwem korzystania z towarów krajowych
w stosunku do towarów sprowadzanych z zagranicy,
5) pomocy na nabycie pojazdów przeznaczonych do transportu drogowego
przyznawanej podmiotom gospodarczym prowadzącym działalność
zarobkową w zakresie drogowego transportu towarowego,
6) pomocy przyznawanej podmiotom gospodarczym znajdującym się w trudnej
sytuacji.
2. Pomoc de minimis przewidziana w niniejszej uchwale może być udzielana
wyłącznie przedsiębiorcy, dla którego wartość planowanej pomocy de minimis
udzielanej na podstawie niniejszej uchwały, łącznie z wartością pomocy
de minimis uzyskanej przez tego przedsiębiorcę w różnych formach i
z różnych źródeł, w dowolnie ustalonym okresie trzech lat budżetowych, nie
przekracza kwoty stanowiącej równowartość 200 tys. euro brutto. Całkowita
wartość pomocy de minimis przyznanej jednemu podmiotowi gospodarczemu
działającemu w sektorze transportu drogowego przez dowolny okres trzech lat
budżetowych nie może przekroczyć 100 tys. euro brutto.
3. Pułap określony w ust. 2 wyrażony jest jako dotacja pieniężna.
4. Pomoc wypłacana w kilku ratach dyskontowana jest do wartości pomocy
w chwili przyznania dotacji. Stopą procentową stosowaną do celów
dyskontowania oraz do obliczenia ekwiwalentu dotacji brutto jest stopa
referencyjna obowiązująca w chwili przyznania dotacji.
5. Podmiot ubiegający się o pomoc de minimis jest zobowiązany do
przedstawienia, wraz z wnioskiem o udzielenie ulgi, informacji (zaświadczeń)
o wielkości otrzymanej pomocy de minimis w dowolnie ustalonym okresie
trzech lat budżetowych.
6. Do czasu przekazania przez beneficjenta pomocy zaświadczeń, o których
mowa w ust. 5, pomoc nie może być udzielona temu beneficjentowi.
7. Stosowny okres trzech lat należy oceniać w sposób ciągły, zatem dla każdego
przypadku nowej pomocy de minimis należy ustalić łączną kwotę pomocy
de minimis przyznaną w ciągu danego roku budżetowego oraz dwóch
poprzedzających go lat budżetowych.
§ 6.
Wójt Gminy Stara Kamienica może udzielić kierownikom jednostek organizacyjnych oraz organom zarządzającym gminnych osób prawnych realizujących dochody Gminy Stara Kamienica pełnomocnictwa do umarzania, odraczania i rozkładania na raty należności stanowiących dochody gminy realizowane przez te osoby prawne do wysokości 2000 zł stosując zasady określone w art. 50 ustawy o samorządzie gminnym.
§ 7.
Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy Stara Kamienica.
§ 8.
Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego.
§ 9.
Traci moc Uchwała nr XLVIII/305/06 Rady Gminy Stara Kamienica z dnia 31 maja 2006 r. w sprawie szczegółowych zasad umarzania wierzytelności jednostek organizacyjnych Gminy Stara Kamienica z tytułu należności pieniężnych, do których nie stosuje się przepisów ustawy Ordynacja podatkowa oraz udzielania innych ulg w spłacie tych należności, a także wskazania organów i osób do tego uprawnionych ze zmianą Uchwały Nr XLIX / 307 /06 z dnia 28 czerwca 2006 r.