Uchwała nr XXXIV /179/09
Rady Gminy Stara Kamienica
z dnia 29 stycznia 2009 r.
w sprawie ustalenia regulaminu określającego niektóre zasady wynagradzania za pracę oraz szczegółowe zasady przyznawania nauczycielom zatrudnionym w oświatowych jednostkach organizacyjnych na terenie gminy Stara Kamienica dodatków do wynagrodzenia i nagród.
Na podstawie treści art.18.ust.2 ,pkt 15 ustawy z dnia 08 marca 1990 r. - o samorządzie gminnym ( t.j. Dz. U. Nr 142 , poz. 1591 z 2001 r. z późn. zm. ) , art. 30 ust. 6 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela ( tj. Nr 97, poz. 674 z 2006 r. z późn. zm. oraz rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki z dnia 31 stycznia 2005 r. - w sprawie wysokości minimalnych stawek wynagrodzenia zasadniczego nauczycieli ,ogólnych warunków przyznawania dodatków do wynagrodzenia zasadniczego oraz wynagradzania za pracę w dniu wolnym od pracy, (Dz. U. Nr 22 , poz. 181 z 2005 r. z późn.zm.) uchwala się , co następuje:
§1
Ustala się regulamin określający wysokość oraz szczegółowe zasady przyznawania nauczycielom dodatków motywacyjnego i funkcyjnego, wynagrodzenia za godziny ponadwymiarowe i godziny doraźnych zastępstw, nagród ze specjalnego funduszu nagród, dodatku za pracę w trudnych warunkach, a także wysokość oraz szczegółowe zasady przyznawania dodatku mieszkaniowego w brzmieniu określonym jak poniżej w regulaminie.
Przepisy ustawy Karta Nauczyciela określają wysokość, warunki oraz zasady wypłacania nauczycielom:
1) nagród jubileuszowych,
2) dodatkowego wynagrodzenia rocznego,
3) odpraw z tytułu rozwiązania stosunku pracy,
4) odpraw z tytułu przejścia na emeryturę lub rentę
5) dodatku za wysługę lat
6) zasiłku na zagospodarowanie
7) dodatku wiejskiego
§ 2
R E G U L A M I N
Ilekroć w niniejszym regulaminie jest mowa o;
1) gminie – należy przez to rozumieć Gminę Stara Kamienica
2) Wójcie Gminy – należy przez to rozumieć Wójta Gminy Stara Kamienica
3) Radzie Gminy – należy przez to rozumieć Radę Gminy Stara Kamienia
4) szkole – należy przez to rozumieć : przedszkole, szkołę lub placówkę albo zespół szkół , dla której organem
prowadzącym jest Gmina Stara Kamienica.
5) dyrektorze lub wicedyrektorze – należy przez to rozumieć dyrektora lub wicedyrektora jednostki, o której mowa
w pkt.4
6) roku szkolnym – należy przez to rozumieć okres pracy szkoły od 1 września danego roku szkolnego do dnia
31 sierpnia roku następnego.
7) klasie- należy przez to rozumieć także oddział lub grupę.
8) uczniu- należy przez to rozumieć także wychowanka przedszkola.
9) tygodniowym obowiązkowym wymiarze godzin- należy przez to rozumieć tygodniowy obowiązkowy wymiar
godzin, o którym mowa w art. 42 ust.3 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 roku – Karta Nauczyciela z późn.zm.
I. DODATEK MOTYWACYJNY
§ 3
Dodatek motywacyjny ma charakter uznaniowy i winien być zróżnicowany w zależności od spełniania kryteriów o których mowa w ust.1-6.
1. Udokumentowane osiągnięcia dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze, a w szczególności:
1) uzyskanie przez uczniów, z uwzględnieniem ich możliwości oraz warunków pracy nauczyciela, dobrych osiągnięć dydaktyczno-wychowawczych, potwierdzonych wynikami olimpiad, konkursów, egzaminów, sukcesami w konkursach, zawodach, oraz innych obszarów działań związanych z procesem dydaktycznym,
2) wspieranie rozwoju uczniów ze specjalnymi lub specyficznymi potrzebami edukacyjnymi
3)skuteczne kierowanie rozwojem ucznia szczególnie uzdolnionego
4)skuteczne rozwiązywanie problemów
5) skuteczne przeciwdziałanie agresji, patologiom i uzależnieniom
6) aktywne i efektywne działanie na rzecz uczniów potrzebujących opieki, z uwzględnieniem ich potrzeb, a w szczególności stała współpraca z rodzicami i właściwymi instytucjami, pełne rozpoznanie środowiska wychowawczego uczniów,
7) inicjowanie i prowadzenie dodatkowych zajęć pozalekcyjnych i pozaszkolnych
2.Wprowadzanie innowacji pedagogicznych, skutkujących efektami w procesie kształcenia i wychowania:
1) adaptacja i praktyczne oraz skuteczne stosowanie nowoczesnych metod nauczania i wychowywania we współpracy z organem sprawującym nadzór pedagogiczny oraz innymi instytucjami wspomagającymi
2) opracowywanie programów autorskich i ich wdrażanie,
3) opracowywanie i wdrażanie innowacji i eksperymentów pedagogicznych,
4) publikowanie w czasopismach i wydawnictwach pedagogicznych,
3. Szczególnie efektywne wypełnianie zadań i obowiązków związanych z powierzonym stanowiskiem, zadaniem lub zajęciem:
1) przestrzeganie dyscypliny pracy,
2) rzetelne i terminowe wywiązywanie się z poleceń służbowych,
3) terminowe wykonywanie poleceń i zarządzeń dyrektora szkoły,
4) prawidłowe prowadzenie dokumentacji szkolnej i pedagogicznej,
5) systematyczne i efektywne przygotowywanie się do powierzonych obowiązków,
6) podnoszenie kwalifikacji (umiejętności) zawodowych - udział w doskonaleniu warsztatu pracy oraz różnych formach doskonalenia zawodowego,
7) wzbogacanie własnego warsztatu pracy,
8) dbałość o estetykę powierzonych pomieszczeń, stan pomocy dydaktycznych i innych urządzeń szkolnych.
4. Zaangażowanie w realizację czynności i zajęć, o których mowa w art. 42 ust. 2 pkt 2 i 3 Karty Nauczyciela, a w szczególności:
1) inicjowanie i organizowanie imprez i uroczystości szkolnych, zawodów sportowych i wycieczek szkolnych
2) realizowanie zadań i podejmowanie inicjatyw istotnie zwiększających rolę szkoły w środowisku lokalnym
3) udział w komisjach przedmiotowych i innych,
4) opieka nad Samorządem Uczniowskim lub innymi organizacjami uczniowskimi działającymi na terenie szkoły,
5) prowadzenie lekcji koleżeńskich, przejawianie innych form aktywności w ramach wewnątrz-szkolnego doskonalenia zawodowego nauczycieli,
6) efektywny udział w realizowaniu innych zadań statutowych szkoły.
5. Realizowanie w szkole zadań edukacyjnych, wynikających z przyjętych przez organ prowadzący priorytetów w realizowanej lokalnej polityce oświatowej
1) organizowanie konkursów i imprez o charakterze środowiskowym, międzyszkolnym i regionalnym,
2) przygotowywanie uczniów do konkursów i olimpiad na szczeblu powiatowym, wojewódzkim i centralnym,
3) społeczna działalność dydaktyczno -wychowawcza poza szkołą.
6. Przy ustalaniu wysokości dodatku motywacyjnego dla dyrektora oprócz warunków wymienionych w pkt 1-5 odnoszących się również do stanowiska dyrektora, dodatkowo uwzględnia się spełnienie niżej wymienionych kryteriów:
1) skuteczne zarządzanie szkołą zapewniające ciągły rozwój i doskonalenie jakości jej pracy
2) właściwa współpraca z organem prowadzącym i nadzorującym szkołę
3) współdziałanie z organami szkoły i związkiem zawodowym
4) osiągnięcia szkoły w pracy dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej
5) wspieranie nauczycieli w realizacji ich zadań, samokształcenia i doskonalenia zawodowego, w tym motywowanie do tworzenia i realizowania programów autorskich
6) przestrzeganie dyscypliny budżetowej
7) zaangażowanie i uzyskiwane wyniki pracy
8) pozyskiwanie środków pozabudżetowych
9) promocja szkoły na zewnątrz
10) prowadzenie odpowiedniej polityki kadrowej,
11) dbałość o budynki i powierzone mienie
12) wykonywanie czynności poza podstawowym zakresem obowiązków, a w szczególności współpraca ze
środowiskiem lokalnym i spełnianie roli kulturotwórczej szkoły.
§ 4
1. W planie finansowym szkół tworzy się pulę środków finansowych przeznaczonych na wypłatę dodatków motywacyjnych w poszczególnych placówkach oświatowych w wysokości 6% kwoty planowanej na wynagrodzenia zasadnicze ogółu nauczycieli .
2. Ustala się wysokość środków finansowych na dodatki motywacyjne :
1) dla nauczycieli do 20 % osobistego wynagrodzenia zasadniczego
2) dla dyrektorów do 20 % osobistego wynagrodzenia zasadniczego
3.Przyznanie dodatku motywacyjnego odbywa się wyłącznie w ramach środków wyodrębnionych na ten cel w planie finansowym szkoły z uwzględnieniem stopni awansu zawodowego nauczycieli.
4. Dodatek motywacyjny przyznaje się na czas określony, nie dłuższy niż 6 miesięcy.
5. Dla nauczycieli rozpoczynających pracę przyznanie dodatku motywacyjnego następuje po upływie co najmniej 6 miesięcy zatrudnienia.
6. Nauczycielowi stażyście rozpoczynającemu awans zawodowy dodatek motywacyjny przysługuje po upływie co najmniej 6 miesięcy zatrudnienia.
7. Wysokość dodatku motywacyjnego dla nauczyciela oraz okres jego przyznania , uwzględniając poziom wypełniania warunków, o których mowa w § 3 ustala dyrektor, a w stosunku do dyrektora- Wójt Gminy.
8. Dodatek motywacyjny nie przysługuje nauczycielowi przebywającemu na urlopie bezpłatnym, wychowawczym, dla poratowania zdrowia oraz pozostającym w stanie nieczynnym.
9. Dodatek motywacyjny nie przysługuje od pierwszego dnia miesiąca, w którym dyrektor zaprzestał pełnienia funkcji lub korzysta z urlopu dla poratowania zdrowia.
II. DODATEK FUNKCYJNY
§ 5
Do uzyskania dodatku funkcyjnego uprawnieni są nauczyciele, którym powierzono następujące stanowiska kierownicze, z tym że:
1) Dyrektorowi szkoły oraz dyrektorowi zespołu szkół |
|
a) od 1 do 7 oddziałów |
do 30 % wynagrodzenia zasadniczego nauczyciela mianowanego |
b)od 8 do 14 oddziałów |
do 40 % wynagrodzenia zasadniczego nauczyciela mianowanego |
c) powyżej 14 oddziałów |
do 50 % wynagrodzenia zasadniczego nauczyciela mianowanego |
2) Dyrektorowi przedszkola |
|
a) do 60 wychowanków |
do 20 % wynagrodzenia zasadniczego nauczyciela mianowanego |
b) powyżej 60 wychowanków |
do 30 % wynagrodzenia zasadniczego nauczyciela mianowanego |
3) Wicedyrektorowi szkoły |
do 30 % wynagrodzenia zasadniczego nauczyciela mianowanego |
4) Kierownikowi świetlicy |
do 20 % wynagrodzenia zasadniczego nauczyciela mianowanego |
5) Inne stanowiska kierownicze określone w statucie szkoły |
do 20 % wynagrodzenia zasadniczego nauczyciela mianowanego |
Wysokość dodatku funkcyjnego, o którym mowa w ust. 1 pkt 1 i 2 , uwzględniając wielkość szkoły, liczbę oddziałów i wychowanków, złożoność zadań wynikających z zajmowanego stanowiska, liczbę stanowisk kierowniczych w szkole, wyniki pracy szkoły oraz warunki lokalowe, środowiskowe i społeczne w jakich szkoła funkcjonuje , ustala:
1) Wójt Gminy,
2) dla pozostałych stanowisk kierowniczych, dyrektor szkoły w ramach stawek określonych tabelą
§ 6
1. Nauczycielowi realizującemu dodatkowe zadania oraz zajęcia przysługuje dodatek funkcyjny , z tym że:
1) wychowawstwo klasy |
do 3,0 % wynagrodzenia zasadniczego nauczyciela mianowanego |
2) funkcja opiekuna stażu |
do 2,0 % wynagrodzenia zasadniczego nauczyciela mianowanego |
3) wychowawstwo klasy / grupy w przedszkolu |
do 3,0 % wynagrodzenia zasadniczego nauczyciela mianowanego |
Wysokość dodatku funkcyjnego, o którym mowa w ust.1, uwzględniając zakres i złożoność zadań oraz warunki ich realizacji, przyznaje dyrektor w granicach stawek określonych tabelą, w ramach limitu ustalonego przez Wójta Gminy.
§ 7
Prawo do dodatku funkcyjnego powstaje od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiło powierzenie stanowiska kierowniczego, a jeżeli powierzenie stanowiska nastąpiło pierwszego dnia miesiąca - od tego dnia.
Nauczyciel, któremu powierzono stanowisko kierownicze na czas określony, traci prawo do dodatku funkcyjnego z upływem tego okresu, a w razie wcześniejszego odwołania – z dniem odwołania.
Dodatek funkcyjny nie przysługuje w okresie nieusprawiedliwionej nieobecności w pracy, w okresie urlopu dla poratowania zdrowia , w okresach za które nie przysługuje wynagrodzenie zasadnicze, oraz od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym zaprzestał pełnienia z innych powodów obowiązków, do których jest przypisany ten dodatek.
Przyznanie dodatku o którym mowa w § 5 ust. 1 i 2 nie wyklucza prawa do przyznania dodatku ,o którym mowa w § 6. Dodatek funkcyjny z tytułu opiekuna stażu przysługuje za każdą osobę odbywającą staż powierzoną danemu nauczycielowi. Dodatek za wychowawstwo przysługuje za każdy powierzony oddział.
III. WYNAGRODZENIE ZA GODZINY PONADWYMIAROWE I GODZINY
DORAŹNYCH ZASTĘPSTW
§ 8
Wynagrodzenie za jedną godzinę ponadwymiarową nauczyciela ustala się; dzieląc przyznaną nauczycielowi stawkę wynagrodzenia zasadniczego przez miesięczną liczbę godzin tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin, ustalonego dla rodzaju zajęć, dydaktycznych, wychowawczych lub opiekuńczych, realizowanych w ramach godzin ponadwymiarowych, przy czym obowiązkowy wymiar godzin zajęć nauczyciela zatrudnionego w pełnym wymiarze, a prowadzącego zajęcia z przedmiotów o różnym pensum, to suma wymiarów zajęć z poszczególnych przedmiotów. Wyliczenie wymiarów etatów nauczycieli prowadzących zajęcia według różnych pensów polega na dodawaniu ułamków, które w licznikach mają liczby godzin zajęć , a w mianownikach pensa tych zajęć.
Wynagrodzenie za jedną godzinę doraźnego zastępstwa ustala się:
1) dla nauczyciela realizującego tygodniowy obowiązkowy wymiar godzin – w sposób ustalony w ust. 1 dla godzin ponadwymiarowych,
2) dla nauczyciela pracującego w niepełnym wymiarze godzin – dzieląc minimalną stawkę wynagrodzenia zasadniczego właściwą dla posiadanych kwalifikacji nauczyciela przez miesięczną liczbę godzin obowiązkowego wymiaru godzin nauczyciela określoną w ust. 3 ustaloną dla rodzaju zajęć, dydaktycznych, wychowawczych lub opiekuńczych, realizowanych w ramach godzin doraźnych zastępstw.
Miesięczną liczbę godzin obowiązkowego wymiaru godzin nauczyciela , o którym mowa w ust. 1 i 2 , uzyskuje się mnożąc odpowiedni wymiar godzin przez 4,16 z zaokrągleniem do pełnych godzin w ten sposób , że czas zajęć do 0,5 godziny pomija się , a co najmniej 0,5 godziny liczy się za pełną godzinę.
Wynagrodzenie za jedną godzinę doraźnego zastępstwa ustala się według stawki osobistego zaszeregowania nauczyciela.
IV. NAGRODY ZE SPECJALNEGO FUNDUSZU NAGRÓD
§ 9
Środki na nagrody w ramach specjalnego funduszu nagród dla nauczycieli w wysokości 1% planowanych środków na wynagrodzenia osobowe nauczycieli planuje dyrektor w rocznym planie finansowym szkoły, z tym że:
1) 80% środków funduszu przeznacza się do dyspozycji dyrektora,
2) 20% środków funduszu przeznacza się do dyspozycji organu prowadzącego.
Nagrody ze specjalnego funduszu nagród mają charakter uznaniowy i uwzględniają w szczególności osiągnięcia w zakresie:
1) Pracy dydaktyczno-wychowawczej :
a) osiąganie dobrych wyników w nauczaniu, potwierdzonych sprawdzianami kompetencji, zakwalifikowaniu się uczniów do udziału w olimpiadach przedmiotowych, konkursach i przeglądach na różnych szczeblach,
b)rozwijanie indywidualnych cech uczniów i wspomaganie ich wszechstronnego rozwoju,, w tym osiągnięcia w pracy z uczniem zdolnym lub uczniem mającym trudności w nauce.
c) podejmowanie działań innowacyjnych w zakresie wdrażania nowatorskich metod nauczania i wychowania, opracowywania programów autorskich oraz podnoszenie poziomu wiedzy merytorycznej i metodycznej
d) organizowanie i przygotowywanie uroczystości szkolnych
e) organizowanie imprez sportowych,rekreacyjnych i kulturalnych
f) prowadzenie wzorowej działalności wychowawczej w klasie poprzez angażowanie uczniów do aktywnego udziału w życiu szkoły , organizowaniu uroczystości szkolnych, akcji różnego rodzaju, spotkań z interesującymi ludźmi, organizowania wypoczynku dla uczniów, spędzania czasu wolnego, udziału w imprezach kulturalnych
2) Pracy opiekuńczo-wychowawczej:
a) zapewnianie pomocy i opieki uczniom będącym w trudnej sytuacji materialnej lub życiowej
b) współpraca z rodzicami uczniów oraz organizacjami wpierającymi pracę szkoły, w tym również z organizacjami i stowarzyszeniami lokalnymi
c) prowadzenie działalności mającej na celu zapobieganie i zwalczanie przejawów patologii społecznej wśród uczniów,
d) współpraca ze środowiskiem szkoły celem ujednolicenia procesu wychowawczego
3) Inicjatywy własne nauczyciela i dyrektora oraz realizacja innych zadań statutowych szkoły, w tym;
a) udział w zorganizowanych formach doskonalenia zawodowego, inspirowanie do doskonalenia zawodowego nauczycieli, podejmowanie działań na rzecz urządzenia i wyposażenia własnego warsztatu pracy, inicjowanie różnorodnych działań Rady Pedagogicznej służących podnoszeniu jakości pracy szkoły
b) zaangażowanie w pracę na rzecz szkoły, współpraca z ośrodkami dokształcania nauczycieli
c) zaangażowanie w działania mające na celu poprawę stanu technicznego i doposażenia bazy szkolnej
d) podejmowanie działań promujących szkołę mających na celu pozyskanie uczniów lub wychowanków( aktywna rekrutacja )
e) udzielanie pomocy nauczycielom rozpoczynającym pracę w zawodzie
f) diagnozowanie pracy szkoły, wzorowe prowadzenie dokumentacji szkoły, prawidłowa realizacja budżetu szkoły, pozyskiwanie środków pozabudżetowych na rzecz szkoły
g) zapewnienie bezpieczeństwa uczniom i nauczycielom podczas zajęć opiekuńczych i imprez organizowanych przez szkołę.
Nagroda może być przyznana nauczycielowi, który przepracował w szkole co najmniej 1 rok.
Nagrody, o których mowa w § 9 ust.2 są przyznawane z okazji Dnia Edukacji Narodowej.
Wójt Gminy może przyznać dyrektorowi nagrodę w innym terminie niż w § 9 ust.4
Dyrektor może przyznać nauczycielowi nagrodę w innym terminie, niż w § 9 ust.4
Nagrodę Wójta Gminy ustala się w wysokości nie wyższej niż 1500 złotych
Nagrodę dyrektora ustala się w wysokości nie wyższej niż 1000 złotych
Wójt Gminy i dyrektor szkoły przyznają nagrodę z własnej inicjatywy lub na wniosek
Z inicjatywą przyznania nagrody dyrektorowi szkoły może wystąpić: Wójt Gminy, organ nadzoru pedagogicznego, organizacja związkowa, Rada Pedagogiczna, Rada Rodziców
Z wnioskiem o przyznanie nagrody nauczycielowi może wystąpić: dyrektor szkoły, organizacja związkowa, Rada Pedagogiczna, Rada Rodziców
Wnioski , o których mowa w § 9 ust. 10 można składać do dnia 25 września danego roku w Urzędzie Gminy
Wnioski , o których mowa w § 9 ust. 11 można składać do dnia 25 września danego roku do dyrektora szkoły
Wnioski o przyznanie nagród rozpatrywane są w terminie 14 dni od ostatecznego terminu ich składania
V. DODATEK ZA WYSŁUGĘ LAT
§ 10
Szczegółowe przypadki zaliczania okresów zatrudnienia oraz innych okresów uprawniających do dodatku za wysługę lat określa aktualnie obowiązujące w tej sprawie Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej.
VI. DODATEK MIESZKANIOWY
§11
Nauczycielowi zatrudnionemu w wymiarze łącznym nie niższym niż połowa tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin w szkołach i przedszkolach działających na terenie gminy i posiadającemu kwalifikacje wymagane do zajmowanego stanowiska przysługuje nauczycielski dodatek mieszkaniowy.
Wysokość nauczycielskiego dodatku mieszkaniowego, w zależności od liczby osób w rodzinie uprawionego nauczyciela, wynosi miesięcznie:
1) przy jednej osobie w rodzinie – 15,00 zł
2) przy dwóch i więcej osobach w rodzinie -30,00zł
Do członków rodziny , o której mowa w ust.2, zalicza się nauczyciela oraz wspólnie z nim zamieszkujących :
1) współmałżonka,
2) dzieci i rodziców pod warunkiem, że pozostają na wyłącznym utrzymaniu nauczyciela.
Nauczycielski dodatek mieszkaniowy przysługuje:
1) nauczycielowi pozostającemu w stosunku pracy,
2) niezależnie od tytułu do zajmowanego mieszkania,
3) od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu , w którym nauczyciel złożył wniosek o jego przyznanie.
W przypadku zatrudnienia małżeństwa nauczycielskiego, w szkołach podlegających temu samemu organowi prowadzącemu dodatek mieszkaniowy przysługuje jednemu z małżonków.
VII .DODATEK ZA PRACĘ W TRUDNYCH I UCIĄŻLIWYCH WARUNKACH
§ 12
1.Nauczycielowi prowadzącemu indywidualne zajęcia rewalidacyjno-wychowawcze z dzieckiem niepełnosprawnym upośledzonym umysłowo w stopniu głębokim, przysługuje dodatek w wysokości do 30% wynagrodzenia zasadniczego,
2.Nauczycielowi prowadzącemu zajęcia indywidualne z dzieckiem, którego stan zdrowia z powodu stanów chorobowych uzasadnia konieczność prowadzenia takich zajęć przysługuje dodatek w wysokości do 10% kwoty wynagrodzenia za każdą przepracowaną godzinę nauczyciela.
§ 13
Traci moc Uchwała Nr XVII/103/07 Rady Gminy Stara Kamienica z dnia 29 listopada 2007 r. w sprawie ustalenia regulaminu określającego niektóre zasady wynagradzania za pracę oraz szczegółowe zasady przyznawania nauczycielom zatrudnionym w oświatowych jednostkach organizacyjnych na terenie gminy Stara Kamienica dodatków do wynagrodzenia i nagród.
§ 14
Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy.
§ 15
Uchwała wchodzi w życie po upływie czternastu dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego z mocą obowiązującą od dnia 01 stycznia 2009r.