Urząd Gminy Stara Kamienica

Termin, porządek obrad oraz projekty uchwał Rady Gminy zobacz archiwum »

Projekt uchwały w sprawie w sprawie uchwalenia Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Stara Kamienica.

Projekt

Uchwała nr ………………….

Rady Gminy Stara Kamienica

z dnia ……. czerwca 2016 r.

 

w sprawie uchwalenia Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Stara Kamienica.

 

Na podstawie art. 7 ust.1 pkt 3, art. 18 ust. 2 pkt 15, art. 40 ust.1, ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tj. Dz. U. z 2016 r. poz. 446) oraz art. 4 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (tj. Dz. U. z 2016 r. poz. 250), po zasięgnięciu opinii Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Jeleniej Górze, Rada Gminy Stara Kamienica uchwala, co następuje:

 

§ 1.

Uchwala się Regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Stara Kamienica, stanowiący załącznik do niniejszej uchwały.

 

§  2.

Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy Stara Kamienica.

 

§ 3.

Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego z mocą obowiązującą od 1 sierpnia 2016r.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 Załącznik

                 do uchwały nr …………..

Rady Gminy Stara Kamienica z dnia ……czerwca 2016 r.

 

 

REGULAMIN UTRZYMANIA CZYSTOŚCI I PORZĄDKU

NA TERENIE GMINY STARA KAMIENICA

 

Rozdział 1

POSTANOWIENIA OGÓLNE

§ 1.

Określa się szczegółowe zasady utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy                     Stara Kamienica, a w szczególności:

 

1)        wymagania w zakresie utrzymania czystości i porządku na terenie nieruchomości

2)        rodzaje i minimalną pojemność urządzeń przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych;

3)        częstotliwość i sposób pozbywania się odpadów komunalnych i nieczystości ciekłych                 z terenu nieruchomości, oraz terenów przeznaczonych do użytku publicznego;

4)        inne wymagania wynikające z wojewódzkiego planu gospodarki odpadami;

5)        obowiązki osób utrzymujących zwierzęta domowe, mające na celu ochronę przed zagrożeniem lub uciążliwością dla ludzi oraz przed zanieczyszczeniem terenów przeznaczonych do wspólnego użytku;

6)        wymagania odnośnie utrzymywania zwierząt gospodarskich na terenach wyłączonych                z produkcji rolniczej, w tym także zakazu ich utrzymywania na określonych obszarach lub w poszczególnych nieruchomościach

7)        wyznaczenie obszarów podlegających obowiązkowej deratyzacji i terminy                                 jej przeprowadzania.

§ 2.

Treść Regulaminu pozostaje w ścisłym związku z pojęciami i definicjami zawartymi                      w ustawie:

1)      o  utrzymaniu czystości i porządku w gminach z dnia 13 września 1996 r.,

2)      o odpadach z dnia 14 grudnia 2012 r.,

      3) o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym z dnia 29 lipca 2005 r.,

      4) o organizacji hodowli i rozrodzie zwierząt gospodarskich z dnia 29 czerwca 2007 r.,

      5) o ochronie zwierząt z dnia 21 sierpnia 1997 r.

 

Rozdział 2

WYMAGANIA W ZAKRESIE UTRZYMANIA CZYSTOŚCI I PORZĄDKU

NA  TERENIE  NIERUCHOMOŚCI

§ 3.

Właściciele wszystkich nieruchomości zobowiązani są do utrzymywania porządku i czystości oraz należytego stanu sanitarno-higienicznego nieruchomości poprzez:

  1. prowadzenie selektywnego zbierania i pozbywania się  następujących rodzajów odpadów:

1)        papier i makulatura;

2)        metale, tworzywa sztuczne, opakowania wielomateriałowe, odzież i tekstylia;

3)        opakowania ze szkła;

4)        odpady ulegające biodegradacji, w tym odpady opakowaniowe ulegające biodegradacji, oraz odpady zielone;

5)        przeterminowane leki i chemikalia;

6)        zużyte baterie i akumulatory;

7)        zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny;

8)        meble i inne odpady wielkogabarytowe;

9)        odpady budowlane i rozbiórkowe;

10)    zużyte opony.

 2. przyłączenie nieruchomości do istniejącej sieci kanalizacyjnej lub, w przypadku gdy budowa sieci kanalizacyjnej jest technicznie lub ekonomicznie nieuzasadniona, wyposażenie nieruchomości w zbiornik bezodpływowy nieczystości ciekłych lub                        w przydomową oczyszczalnię ścieków bytowych, spełniające wymagania określone                          w przepisach odrębnych; przyłączenie nieruchomości do sieci kanalizacyjnej nie jest obowiązkowe, jeżeli nieruchomość jest wyposażona w przydomową oczyszczalnię ścieków spełniającą wymagania określone w przepisach odrębnych;

3.  Właściciele nieruchomości służących do użytku publicznego mają obowiązek ustawienia           na tych terenach lub obiektach koszy na śmieci i ich opróżniania z częstotliwością       zapobiegającą przepełnieniu oraz utrzymania tych urządzeń w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym.

§ 4.

Właściciele nieruchomości mają  obowiązek niezwłocznego uprzątnięcia błota, śniegu, lodu,                   i innych  zanieczyszczeń z części nieruchomości służących do użytku publicznego.

§ 5.

  1. Mycie pojazdów samochodowych poza myjniami i warsztatami dopuszcza się  jedynie pod warunkiem, że powstające ścieki gromadzone będą w sposób umożliwiający ich usunięcie,  w szczególności ścieki takie nie mogą być odprowadzone do zbiorników wodnych                  lub do ziemi.
  2. Zakazuje się mycia pojazdów na brzegu rzeki i innych cieków wodnych.
  3. Naprawa pojazdów samochodowych poza warsztatami naprawczymi może odbywać się wyłącznie pod warunkiem, że:

1)        nie spowoduje zanieczyszczania środowiska a powstające odpady będą gromadzone w     

       urządzeniach do tego przeznaczonych,

2)        naprawa pojazdów samochodowych nie stwarza uciążliwości dla właścicieli sąsiednich  

       nieruchomości.

 

Rozdział 3

RODZAJE I MINIMALNE POJEMNOŚCI POJEMNIKÓW PRZEZNACZONYCH

DO ZBIERANIA ODPADÓW KOMUNALNYCH NA TERENIE NIERUCHOMOŚCI ORAZ NA DROGACH PUBLICZNYCH, WARUNKI ROZMIESZCZENIA TYCH POJEMNIKÓW I ICH UTRZYMANIA W ODPOWIEDNIM STANIE SANITARNYM, PORZĄDKOWYM I TECHNICZNYM

§ 6.

  1. Zapewnienie wyposażenia nieruchomości w ilość pojemników (w tym worki) określoną            w § 7 ust 1, do zbierania odpadów komunalnych o odpowiedniej wytrzymałości mechanicznej, odpowiadające obowiązującym normom, należy do właściciela nieruchomości.
  2. Właściciele nieruchomości zobowiązani są do utrzymania pojemników do zbierania odpadów komunalnych w należytym stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym.
  3. Właściciele nieruchomości są  zobowiązani do wymiany pojemnika do zbierania odpadów komunalnych  po jego zużyciu technicznym.
  • § 7.
  1. Urządzeniami przewidzianymi do zbierania odpadów na terenie Gminy są:

      1) pojemniki przeznaczone do selektywnej zbiórki odpadów ze szkła, papieru, tworzyw  

           sztucznych i bioodpadów o pojemności od 110 do 1500 l

2) pojemniki na odpady niesegregowane o pojemności od 110 do 1100 l

       3) worki o pojemności 60 i 120 l

4) kosze uliczne, trwałe, metalowe, z tworzyw sztucznych, o min. pojemności 10 l

       5) kontenery na odpady budowlane

6) kompostowniki – przeznaczone do zbierania odpadów ulegających biodegradacji.

2. Dopuszcza się prowadzenie kompostowania odpadów biodegradowalnych                               w  przydomowych kompostownikach. Kompostowanie odpadów nie może jednak stanowić uciążliwości zapachowych dla sąsiednich nieruchomości.

  • § 8.

1. Ustala się minimalną pojemność urządzeń do gromadzenia zmieszanych i segregowanych odpadów komunalnych, uwzględniającą następujące normy:

1) dla gospodarstwa domowego liczącego od 1 do 4 osób należy przewidzieć 1 pojemnik

     na odpady o pojemności min. 110 l;

       2) gospodarstwo domowe liczące od 5 do 8 osób ma obowiązek wyposażyć nieruchomość 

           w dwa pojemniki o pojemności min. 110 l;

       3) gospodarstwa domowe liczące powyżej 8 osób mają obowiązek wyposażyć         

           nieruchomość w pojemniki o pojemności zapewniającej pokrycie zapotrzebowania wg.  

           norm zapisanych w pkt 1 i 2;

       4) zarządcy nieruchomości wielolokalowych zobowiązani są dostosować pojemność

           pojemników do liczby  mieszkańców i cyklu wywozu, biorąc pod uwagę normatywy,   

           zapisane w pkt 1)

       5) właściciele nieruchomości niezamieszkałych zobowiązani są do wyposażenia               nieruchomości w pojemniki na odpady komunalne, dostosowując pojemność            pojemników do swych indywidualnych potrzeb uwzględniając następujące normatywy:

a)      dla przedszkoli i szkół wszelkiego typu - 3 litry na każde dziecko, ucznia, studenta i pracownika

b)      dla obiektów sportowych i obiektów użyteczności publicznej oraz urzędów –15 litrów na każdego pracownika

c)      dla cmentarzy – min. 2 litry na każde miejsce pochówku

d)     dla lokali handlowych – 50 litrów na każde 10 m powierzchni całkowitej, jednak co najmniej jeden pojemnik o pojemności 110 l na lokal,

e)      dla punktów handlowych (poza lokalem) - 50 litrów na każdego zatrudnionego, jednak co najmniej jeden pojemnik o pojemności 110 l na każdy punkt,

f)       dla zakładów rzemieślniczych, usługowych i produkcyjnych w odniesieniu do  pomieszczeń biurowych i socjalnych - pojemnik 110 l na każdych 10 pracowników,

g)      dla hoteli, agroturystyk, lokali i punktów gastronomicznych, itp.-min. 20 litrów na jedno łóżko lub jedno miejsce konsumpcyjne,

h)      dla pozostałych, nie wymienionych wcześniej podmiotów – w zależności                        od potrzeb.

  1. Właściciele nieruchomości, na których znajdują się domki letniskowe lub inne nieruchomości wykorzystywane na cele rekreacyjno-wypoczynkowe, wykorzystywane jedynie przez część roku, winni przewidzieć co najmniej jeden pojemnik  o pojemności 120 litrów przeznaczony do zbierania na terenie nieruchomości odpadów komunalnych niesegregowanych.  

§9.

  1. Pojemniki i worki do zbierania odpadów należy ustawić w miejscach łatwo dostępnych zarówno dla ich użytkowników jak i dla pracowników przedsiębiorcy odbierającego odpady komunalne, bez konieczności otwierania wejścia na teren nieruchomości, do którego możliwy jest dojazd pojazdem do transportu odpadów, zgodnie z ustalonym harmonogramem odbioru odpadów.
  2. W przypadku braku możliwości bezpośredniego dojazdu do miejsca na urządzenia do zbierania odpadów, urządzenia należy wystawić w dniu odbioru, na chodnik lub drogę przed wejściem na teren nieruchomości.
  3. Za utrzymanie czystości pojemników i miejsc ich usytuowania odpowiadają właściciele nieruchomości.
  4. Właściciel nieruchomości nie może gromadzić zmieszanych odpadów komunalnych w pojemnikach przeznaczonych do selektywnego gromadzenia odpadów, wrzucać odpadów innego rodzaju niż opisany na pojemniku lub worku.

 

§ 10.

Nieczystości ciekłe winny być gromadzone w zbiornikach bezodpływowych odpowiadających wymaganiom wynikającym z przepisów odrębnych, w szczególności rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie ( Dz. U. z 2002r., Nr 75, poz. 690 z p.zm.) .

 

ROZDZIAŁ 4

CZĘSTOTLIWOŚĆ I SPOSÓB POZBYWANIA SIĘ ODPADÓW KOMUNALNYCH

I NIECZYSTOŚCI CIEKŁYCH Z TERENU NIERUCHOMOŚCI

ORAZ Z TERENÓW PRZEZNACZONYCH DO UŻYTKU PUBLICZNEGO

 

§ 11.

  1. Częstotliwość odbierania odpadów niesegregowanych powinna odbywać się minimum dwa razy  w miesiącu.
  2. Opróżnianie pojemników z opakowaniami powinno odbywać się dwa razy w miesiącu                   w okresie letnim (maj-wrzesień), w okresie zimowym do 5 tygodni (październik-kwiecień).
  3. Opróżnianie pojemników ze szkłem powinno odbywać z częstotliwością do 8 tygodni.
  4. Opróżnianie pojemników z odpadami ulegającymi biodegradacji (w tym odpady kuchenne             i zielone) powinno odbywać się dwa razy w miesiącu.
  5. Z nieruchomości, na których znajdują się domki letniskowe, lub innych nieruchomości wykorzystywanych na cele rekreacyjno-wypoczynkowe, wykorzystywanych jedynie przez część roku, powinno odbywać się  co najmniej dwa razy w miesiącu.

 

§ 12.

W przypadku przepełniania się pojemników na odpady, właściciel winien wyposażyć nieruchomość w dodatkowe pojemniki lub worki.

 

§ 13.

  1. Nieczystości ciekłe powinny być usuwane z nieruchomości z częstotliwością zapobiegającą przepełnieniu zbiornika bezodpływowego i wypływowi tych nieczystości do ziemi i wód gruntowych, jednak nie rzadziej niż raz na kwartał.
  2. Osady z przydomowych oczyszczalni ścieków powinny być usuwane z częstotliwością wynikającą z instrukcji eksploatacji, lub z inną zapewniającą niedopuszczenie do ich przepełnienia, bądź wylewania na powierzchnię terenu, nie rzadziej jednak niż raz na pół roku.

§ 14.

 Odpady selektywnie zbierane należy gromadzić w następujących urządzeniach:

       1) opakowania z papieru i tektury, z tworzyw sztucznych, metalu – w pojemnikach                 opisanych napisem „OPAKOWANIA”, lub workach ustawionych bezpośrednio przy              tym pojemniku;

       2) opakowania ze szkła – w pojemnikach opisanych napisem „SZKŁO”, lub workach             ustawionych bezpośrednio przy tym pojemniku;

     3) bioodpady (odpady kuchenne, zielone) – w pojemnikach opisanych napisem           „BIOODPADY”, lub workach ustawionych bezpośrednio przy tym pojemniku;

        4) odpady zmieszane – w pojemnikach opisanych napisem „ZMIESZANE”, lub workach  

          ustawionych bezpośrednio przy tym pojemniku.

 

§ 15.

1. Ustala się następujący sposób pozbywania się odpadów komunalnych z nieruchomości     zamieszkałych, objętych zorganizowanym przez gminę systemem odbierania                                      i zagospodarowania odpadów  komunalnych:

      1) odpady komunalne zmieszane należy umieszczać w pojemnikach (workach) do zbierania   

          odpadów zmieszanych, spełniających wymagania regulaminu;

      2) odpady z papieru i tektury, z tworzyw sztucznych, metalu należy umieszczać                              w pojemnikach (workach) do selektywnego zbierania opakowań spełniających wymagania regulaminu lub przekazywać do punktu selektywnego zbierania odpadów  komunalnych;

      3) opakowania ze szkła należy umieszczać w pojemnikach (workach) do selektywnego            zbierania opakowań ze szkła, spełniających wymagania regulaminu                                      lub  przekazywać do punktu selektywnego zbierania odpadów komunalnych;

       4) odpady ulegające biodegradacji należy umieszczać w pojemnikach (workach)                         do selektywnego zbierania odpadów ulegających biodegradacji, spełniających wymagania regulaminu lub przekazywać do punktu selektywnego zbierania odpadów  komunalnych;

     5) przeterminowane leki należy przekazywać do pojemników  do zbierania          przeterminowanych leków, które znajdują się w aptece na terenie Gminy;

     6) chemikalia pochodzące z gospodarstw domowych należy przekazywać do punktu          selektywnego zbierania odpadów komunalnych, dostarczyć do podmiotów zobowiązanych do ich zbierania lub przekazywać podczas okresowych akcji zbierania odpadów, zgodnie z harmonogramem odbioru dla danej miejscowości

    7) zużyte baterie i akumulatory należy przekazywać podmiotom zbierającym zużyte baterie            i akumulatory, na zasadach określonych odrębnymi przepisami lub do punktu selektywnego   zbierania odpadów komunalnych lub przekazywać podczas okresowych akcji zbierania odpadów, zgodnie z harmonogramem odbioru dla danej miejscowości

     8) zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny należy przekazywać podmiotom zbierającym          zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny, na zasadach określonych odrębnymi przepisami,                             do punktu selektywnego zbierania odpadów komunalnych lub przekazywać podczas okresowych akcji zbierania odpadów, zgodnie z harmonogramem odbioru dla danej miejscowości

    9) meble i inne odpady wielkogabarytowe należy przekazywać do punktu selektywnego         zbierania odpadów komunalnych lub przekazywać podczas okresowych akcji zbierania odpadów, zgodnie z harmonogramem odbioru dla danej miejscowości

  10) odpady budowlane i rozbiórkowe do 100 kg należy przekazywać do punktu selektywnego

        zbierania odpadów komunalnych lub przekazywać podczas okresowych akcji zbierania    odpadów, zgodnie z harmonogramem odbioru dla danej miejscowości. Ww. odpady                  w większej ilości będą odbierane na indywidualne zgłoszenie;

 11) zużyte opony należy przekazywać do gminnego punktu selektywnego zbierania odpadów

        komunalnych lub przekazywać podczas okresowych akcji zbierania odpadów, zgodnie                 z harmonogramem odbioru dla danej miejscowości;

 12) odpady zielone należy przekazywać do punktu selektywnego zbierania odpadów        komunalnych lub zagospodarowywać w sposób określony w § 7 ust. 2 lub postępować                z  nimi na zasadach określonych odrębnymi przepisami;

 13) wielkogabarytowe opakowania ulegające biodegradacji należy przekazywać do punktu         selektywnego zbierania odpadów komunalnych.

14) Odpady, które ze względu na swoje rozmiary i masę, nie mogą być umieszczone  w typowych pojemnikach przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych, zużyte baterie                    i akumulatory, zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny, meble i inne odpady wielkogabarytowe, zużyte opony, odpady zielone oraz odpady budowlane i rozbiórkowe stanowiące odpady komunalne winny być dostarczane do punktu selektywnego zbierania odpadów komunalnych lub przekazywane podczas okresowych akcji zbierania tych odpadów, zgodnie z harmonogramem odbioru dla danej miejscowości.

 

Rozdział 5

INNE WYMAGANIA WYNIKAJĄCE Z WOJEWÓDZKIEGO

PLANU GOSPODARKI ODPADAMI

§ 16.

  1. Przyjęte w Wojewódzkim Planie Gospodarki Odpadami cele i kierunki zakładają:

1)      minimalizację ilości powstających odpadów komunalnych i zagospodarowanie ich zgodnie z hierarchią postępowania z odpadami, np. poprzez zachęcanie mieszkańców - właścicieli nieruchomości do minimalizowania używania jednorazowych toreb (opakowań);

2)      zmniejszenie ilości odpadów komunalnych ulegających biodegradacji, kierowanych na składowiska odpadów w 2020 r. nie więcej niż 35% w stosunku masy tych odpadów wytworzonych w 1995 r.

 

Rozdział 6

OBOWIĄZKI OSÓB UTRZYMUJĄCYCH ZWIERZĘTA DOMOWE, MAJĄCE NA CELU OCHRONĘ PRZED ZAGROŻENIEM LUB UCIĄŻLIWOŚCIĄ DLA LUDZI

ORAZ PRZED ZANIECZYSZCZENIEM TERENÓW PRZEZNACZONYCH

DO WSPÓLNEGO UŻYTKU

§ 17.

Osoby będące właścicielami lub opiekunami zwierząt domowych są zobowiązane                        do:

  1. sprawowania właściwej opieki nad tymi zwierzętami;
  2. zabezpieczenia terenu nieruchomości w taki sposób, aby uniemożliwić wydostanie się zwierzęcia w sposób niekontrolowany poza miejsce utrzymywania;
  3. w przypadku posiadania na terenie nieruchomości zwierzęcia mogącego stanowić zagrożenie, należy w miejscu widocznym, przed wejściem na teren nieruchomości umieścić tabliczkę informacyjną;

4. do zachowania należytych środków ostrożności przy ich trzymaniu, a w szczególności do ochrony przed:

         1) zagrożeniem i uciążliwością dla ludzi,

         2) zanieczyszczeniami wszystkich terenów publicznych.

5. W miejscach publicznych psa należy wyprowadzać na smyczy, a psa rasy uznanej                                za agresywną lub psa w typie tej rasy - na smyczy i w kagańcu.

6. Zwolnienie psa ze smyczy, ale z założonym kagańcem, jest dozwolone jedynie w sytuacji gdy opiekun ma możliwość sprawowania całkowitej kontroli nad zachowaniem zwierzęcia.

 

 

 

Rozdział 7

WYMAGANIA DOTYCZĄCE UTRZYMANIA ZWIERZĄT GOSPODARSKICH NA TERENACH WYŁĄCZONYCH Z PRODUKCJI ROLNICZEJ, W TYM TAKŻE ZAKAZU ICH UTRZYMYWANIA NA OKREŚLONYCH OBSZARACH

LUB W POSZCZEGÓLNYCH NIERUCHOMOŚCIACH

§ 18.

Na obszarach wyłączonych z produkcji rolnej dopuszcza się utrzymywanie zwierząt gospodarskich pod następującymi warunkami:

1)        Prowadzący hodowlę zwierząt gospodarskich jest zobowiązany zapewnić nie powodowanie przez prowadzoną hodowlę wobec osób zamieszkujących na nieruchomości bądź nieruchomościach sąsiednich uciążliwości takich jak: hałas, odory czy podobne.

2)        Przepędzanie zwierząt gospodarskich poza terenem hodowli może mieć miejsce                      po podjęciu środków gwarantujących właściwą opiekę i dozór, niepowodujących uciążliwości i szkód dla innych mieszkańców.

Rozdział 8

WYZNACZANIE OBSZARÓW PODLEGAJĄCYCH OBOWIĄZKOWEJ

DERATYZACJI I TERMINÓW JEJ PRZEPROWADZANIA

§ 19.

  1. Deratyzacja na terenie nieruchomości powinna być przeprowadzona raz w roku-                   w październiku oraz każdorazowo w przypadku wystąpienia populacji gryzoni na terenie nieruchomości.
  2. Obowiązek deratyzacji ciąży na właścicielu nieruchomości.

 

Rozdział 9

POSTANOWIENIA KOŃCOWE

§ 20.

Nadzór nad realizacją obowiązków wynikających z niniejszego Regulaminu sprawuje              Wójt Gminy Stara Kamienica.

 

 

Data wprowadzenia dokumentu do BIP: 28 czerwca 2016 13:16
Dokument wprowadzony do BIP przez: Bożena Sawicka
Ilość wyświetleń: 138
28 czerwca 2016 13:16 Bożena Sawicka - Dodanie dokumentu. (Dokument opublikowany)
Realizacja: IDcom-web.pl