Projekt
Uchwała nr ………………….
Rady Gminy Stara Kamienica
z dnia ……. czerwca 2016 r.
w sprawie uchwalenia Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Stara Kamienica.
Na podstawie art. 7 ust.1 pkt 3, art. 18 ust. 2 pkt 15, art. 40 ust.1, ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tj. Dz. U. z 2016 r. poz. 446) oraz art. 4 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (tj. Dz. U. z 2016 r. poz. 250), po zasięgnięciu opinii Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Jeleniej Górze, Rada Gminy Stara Kamienica uchwala, co następuje:
§ 1.
Uchwala się Regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Stara Kamienica, stanowiący załącznik do niniejszej uchwały.
§ 2.
Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy Stara Kamienica.
§ 3.
Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego z mocą obowiązującą od 1 sierpnia 2016r.
Załącznik
do uchwały nr …………..
Rady Gminy Stara Kamienica z dnia ……czerwca 2016 r.
REGULAMIN UTRZYMANIA CZYSTOŚCI I PORZĄDKU
NA TERENIE GMINY STARA KAMIENICA
Rozdział 1
POSTANOWIENIA OGÓLNE
§ 1.
Określa się szczegółowe zasady utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Stara Kamienica, a w szczególności:
1) wymagania w zakresie utrzymania czystości i porządku na terenie nieruchomości
2) rodzaje i minimalną pojemność urządzeń przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych;
3) częstotliwość i sposób pozbywania się odpadów komunalnych i nieczystości ciekłych z terenu nieruchomości, oraz terenów przeznaczonych do użytku publicznego;
4) inne wymagania wynikające z wojewódzkiego planu gospodarki odpadami;
5) obowiązki osób utrzymujących zwierzęta domowe, mające na celu ochronę przed zagrożeniem lub uciążliwością dla ludzi oraz przed zanieczyszczeniem terenów przeznaczonych do wspólnego użytku;
6) wymagania odnośnie utrzymywania zwierząt gospodarskich na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej, w tym także zakazu ich utrzymywania na określonych obszarach lub w poszczególnych nieruchomościach
7) wyznaczenie obszarów podlegających obowiązkowej deratyzacji i terminy jej przeprowadzania.
§ 2.
Treść Regulaminu pozostaje w ścisłym związku z pojęciami i definicjami zawartymi w ustawie:
1) o utrzymaniu czystości i porządku w gminach z dnia 13 września 1996 r.,
2) o odpadach z dnia 14 grudnia 2012 r.,
3) o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym z dnia 29 lipca 2005 r.,
4) o organizacji hodowli i rozrodzie zwierząt gospodarskich z dnia 29 czerwca 2007 r.,
5) o ochronie zwierząt z dnia 21 sierpnia 1997 r.
Rozdział 2
WYMAGANIA W ZAKRESIE UTRZYMANIA CZYSTOŚCI I PORZĄDKU
NA TERENIE NIERUCHOMOŚCI
§ 3.
Właściciele wszystkich nieruchomości zobowiązani są do utrzymywania porządku i czystości oraz należytego stanu sanitarno-higienicznego nieruchomości poprzez:
1) papier i makulatura;
2) metale, tworzywa sztuczne, opakowania wielomateriałowe, odzież i tekstylia;
3) opakowania ze szkła;
4) odpady ulegające biodegradacji, w tym odpady opakowaniowe ulegające biodegradacji, oraz odpady zielone;
5) przeterminowane leki i chemikalia;
6) zużyte baterie i akumulatory;
7) zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny;
8) meble i inne odpady wielkogabarytowe;
9) odpady budowlane i rozbiórkowe;
10) zużyte opony.
2. przyłączenie nieruchomości do istniejącej sieci kanalizacyjnej lub, w przypadku gdy budowa sieci kanalizacyjnej jest technicznie lub ekonomicznie nieuzasadniona, wyposażenie nieruchomości w zbiornik bezodpływowy nieczystości ciekłych lub w przydomową oczyszczalnię ścieków bytowych, spełniające wymagania określone w przepisach odrębnych; przyłączenie nieruchomości do sieci kanalizacyjnej nie jest obowiązkowe, jeżeli nieruchomość jest wyposażona w przydomową oczyszczalnię ścieków spełniającą wymagania określone w przepisach odrębnych;
3. Właściciele nieruchomości służących do użytku publicznego mają obowiązek ustawienia na tych terenach lub obiektach koszy na śmieci i ich opróżniania z częstotliwością zapobiegającą przepełnieniu oraz utrzymania tych urządzeń w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym.
§ 4.
Właściciele nieruchomości mają obowiązek niezwłocznego uprzątnięcia błota, śniegu, lodu, i innych zanieczyszczeń z części nieruchomości służących do użytku publicznego.
§ 5.
1) nie spowoduje zanieczyszczania środowiska a powstające odpady będą gromadzone w
urządzeniach do tego przeznaczonych,
2) naprawa pojazdów samochodowych nie stwarza uciążliwości dla właścicieli sąsiednich
nieruchomości.
Rozdział 3
RODZAJE I MINIMALNE POJEMNOŚCI POJEMNIKÓW PRZEZNACZONYCH
DO ZBIERANIA ODPADÓW KOMUNALNYCH NA TERENIE NIERUCHOMOŚCI ORAZ NA DROGACH PUBLICZNYCH, WARUNKI ROZMIESZCZENIA TYCH POJEMNIKÓW I ICH UTRZYMANIA W ODPOWIEDNIM STANIE SANITARNYM, PORZĄDKOWYM I TECHNICZNYM
§ 6.
1) pojemniki przeznaczone do selektywnej zbiórki odpadów ze szkła, papieru, tworzyw
sztucznych i bioodpadów o pojemności od 110 do 1500 l
2) pojemniki na odpady niesegregowane o pojemności od 110 do 1100 l
3) worki o pojemności 60 i 120 l
4) kosze uliczne, trwałe, metalowe, z tworzyw sztucznych, o min. pojemności 10 l
5) kontenery na odpady budowlane
6) kompostowniki – przeznaczone do zbierania odpadów ulegających biodegradacji.
2. Dopuszcza się prowadzenie kompostowania odpadów biodegradowalnych w przydomowych kompostownikach. Kompostowanie odpadów nie może jednak stanowić uciążliwości zapachowych dla sąsiednich nieruchomości.
1. Ustala się minimalną pojemność urządzeń do gromadzenia zmieszanych i segregowanych odpadów komunalnych, uwzględniającą następujące normy:
1) dla gospodarstwa domowego liczącego od 1 do 4 osób należy przewidzieć 1 pojemnik
na odpady o pojemności min. 110 l;
2) gospodarstwo domowe liczące od 5 do 8 osób ma obowiązek wyposażyć nieruchomość
w dwa pojemniki o pojemności min. 110 l;
3) gospodarstwa domowe liczące powyżej 8 osób mają obowiązek wyposażyć
nieruchomość w pojemniki o pojemności zapewniającej pokrycie zapotrzebowania wg.
norm zapisanych w pkt 1 i 2;
4) zarządcy nieruchomości wielolokalowych zobowiązani są dostosować pojemność
pojemników do liczby mieszkańców i cyklu wywozu, biorąc pod uwagę normatywy,
zapisane w pkt 1)
5) właściciele nieruchomości niezamieszkałych zobowiązani są do wyposażenia nieruchomości w pojemniki na odpady komunalne, dostosowując pojemność pojemników do swych indywidualnych potrzeb uwzględniając następujące normatywy:
a) dla przedszkoli i szkół wszelkiego typu - 3 litry na każde dziecko, ucznia, studenta i pracownika
b) dla obiektów sportowych i obiektów użyteczności publicznej oraz urzędów –15 litrów na każdego pracownika
c) dla cmentarzy – min. 2 litry na każde miejsce pochówku
d) dla lokali handlowych – 50 litrów na każde 10 m powierzchni całkowitej, jednak co najmniej jeden pojemnik o pojemności 110 l na lokal,
e) dla punktów handlowych (poza lokalem) - 50 litrów na każdego zatrudnionego, jednak co najmniej jeden pojemnik o pojemności 110 l na każdy punkt,
f) dla zakładów rzemieślniczych, usługowych i produkcyjnych w odniesieniu do pomieszczeń biurowych i socjalnych - pojemnik 110 l na każdych 10 pracowników,
g) dla hoteli, agroturystyk, lokali i punktów gastronomicznych, itp.-min. 20 litrów na jedno łóżko lub jedno miejsce konsumpcyjne,
h) dla pozostałych, nie wymienionych wcześniej podmiotów – w zależności od potrzeb.
§9.
§ 10.
Nieczystości ciekłe winny być gromadzone w zbiornikach bezodpływowych odpowiadających wymaganiom wynikającym z przepisów odrębnych, w szczególności rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie ( Dz. U. z 2002r., Nr 75, poz. 690 z p.zm.) .
ROZDZIAŁ 4
CZĘSTOTLIWOŚĆ I SPOSÓB POZBYWANIA SIĘ ODPADÓW KOMUNALNYCH
I NIECZYSTOŚCI CIEKŁYCH Z TERENU NIERUCHOMOŚCI
ORAZ Z TERENÓW PRZEZNACZONYCH DO UŻYTKU PUBLICZNEGO
§ 11.
§ 12.
W przypadku przepełniania się pojemników na odpady, właściciel winien wyposażyć nieruchomość w dodatkowe pojemniki lub worki.
§ 13.
§ 14.
Odpady selektywnie zbierane należy gromadzić w następujących urządzeniach:
1) opakowania z papieru i tektury, z tworzyw sztucznych, metalu – w pojemnikach opisanych napisem „OPAKOWANIA”, lub workach ustawionych bezpośrednio przy tym pojemniku;
2) opakowania ze szkła – w pojemnikach opisanych napisem „SZKŁO”, lub workach ustawionych bezpośrednio przy tym pojemniku;
3) bioodpady (odpady kuchenne, zielone) – w pojemnikach opisanych napisem „BIOODPADY”, lub workach ustawionych bezpośrednio przy tym pojemniku;
4) odpady zmieszane – w pojemnikach opisanych napisem „ZMIESZANE”, lub workach
ustawionych bezpośrednio przy tym pojemniku.
§ 15.
1. Ustala się następujący sposób pozbywania się odpadów komunalnych z nieruchomości zamieszkałych, objętych zorganizowanym przez gminę systemem odbierania i zagospodarowania odpadów komunalnych:
1) odpady komunalne zmieszane należy umieszczać w pojemnikach (workach) do zbierania
odpadów zmieszanych, spełniających wymagania regulaminu;
2) odpady z papieru i tektury, z tworzyw sztucznych, metalu należy umieszczać w pojemnikach (workach) do selektywnego zbierania opakowań spełniających wymagania regulaminu lub przekazywać do punktu selektywnego zbierania odpadów komunalnych;
3) opakowania ze szkła należy umieszczać w pojemnikach (workach) do selektywnego zbierania opakowań ze szkła, spełniających wymagania regulaminu lub przekazywać do punktu selektywnego zbierania odpadów komunalnych;
4) odpady ulegające biodegradacji należy umieszczać w pojemnikach (workach) do selektywnego zbierania odpadów ulegających biodegradacji, spełniających wymagania regulaminu lub przekazywać do punktu selektywnego zbierania odpadów komunalnych;
5) przeterminowane leki należy przekazywać do pojemników do zbierania przeterminowanych leków, które znajdują się w aptece na terenie Gminy;
6) chemikalia pochodzące z gospodarstw domowych należy przekazywać do punktu selektywnego zbierania odpadów komunalnych, dostarczyć do podmiotów zobowiązanych do ich zbierania lub przekazywać podczas okresowych akcji zbierania odpadów, zgodnie z harmonogramem odbioru dla danej miejscowości
7) zużyte baterie i akumulatory należy przekazywać podmiotom zbierającym zużyte baterie i akumulatory, na zasadach określonych odrębnymi przepisami lub do punktu selektywnego zbierania odpadów komunalnych lub przekazywać podczas okresowych akcji zbierania odpadów, zgodnie z harmonogramem odbioru dla danej miejscowości
8) zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny należy przekazywać podmiotom zbierającym zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny, na zasadach określonych odrębnymi przepisami, do punktu selektywnego zbierania odpadów komunalnych lub przekazywać podczas okresowych akcji zbierania odpadów, zgodnie z harmonogramem odbioru dla danej miejscowości
9) meble i inne odpady wielkogabarytowe należy przekazywać do punktu selektywnego zbierania odpadów komunalnych lub przekazywać podczas okresowych akcji zbierania odpadów, zgodnie z harmonogramem odbioru dla danej miejscowości
10) odpady budowlane i rozbiórkowe do 100 kg należy przekazywać do punktu selektywnego
zbierania odpadów komunalnych lub przekazywać podczas okresowych akcji zbierania odpadów, zgodnie z harmonogramem odbioru dla danej miejscowości. Ww. odpady w większej ilości będą odbierane na indywidualne zgłoszenie;
11) zużyte opony należy przekazywać do gminnego punktu selektywnego zbierania odpadów
komunalnych lub przekazywać podczas okresowych akcji zbierania odpadów, zgodnie z harmonogramem odbioru dla danej miejscowości;
12) odpady zielone należy przekazywać do punktu selektywnego zbierania odpadów komunalnych lub zagospodarowywać w sposób określony w § 7 ust. 2 lub postępować z nimi na zasadach określonych odrębnymi przepisami;
13) wielkogabarytowe opakowania ulegające biodegradacji należy przekazywać do punktu selektywnego zbierania odpadów komunalnych.
14) Odpady, które ze względu na swoje rozmiary i masę, nie mogą być umieszczone w typowych pojemnikach przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych, zużyte baterie i akumulatory, zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny, meble i inne odpady wielkogabarytowe, zużyte opony, odpady zielone oraz odpady budowlane i rozbiórkowe stanowiące odpady komunalne winny być dostarczane do punktu selektywnego zbierania odpadów komunalnych lub przekazywane podczas okresowych akcji zbierania tych odpadów, zgodnie z harmonogramem odbioru dla danej miejscowości.
Rozdział 5
INNE WYMAGANIA WYNIKAJĄCE Z WOJEWÓDZKIEGO
PLANU GOSPODARKI ODPADAMI
§ 16.
1) minimalizację ilości powstających odpadów komunalnych i zagospodarowanie ich zgodnie z hierarchią postępowania z odpadami, np. poprzez zachęcanie mieszkańców - właścicieli nieruchomości do minimalizowania używania jednorazowych toreb (opakowań);
2) zmniejszenie ilości odpadów komunalnych ulegających biodegradacji, kierowanych na składowiska odpadów w 2020 r. nie więcej niż 35% w stosunku masy tych odpadów wytworzonych w 1995 r.
Rozdział 6
OBOWIĄZKI OSÓB UTRZYMUJĄCYCH ZWIERZĘTA DOMOWE, MAJĄCE NA CELU OCHRONĘ PRZED ZAGROŻENIEM LUB UCIĄŻLIWOŚCIĄ DLA LUDZI
ORAZ PRZED ZANIECZYSZCZENIEM TERENÓW PRZEZNACZONYCH
DO WSPÓLNEGO UŻYTKU
§ 17.
Osoby będące właścicielami lub opiekunami zwierząt domowych są zobowiązane do:
4. do zachowania należytych środków ostrożności przy ich trzymaniu, a w szczególności do ochrony przed:
1) zagrożeniem i uciążliwością dla ludzi,
2) zanieczyszczeniami wszystkich terenów publicznych.
5. W miejscach publicznych psa należy wyprowadzać na smyczy, a psa rasy uznanej za agresywną lub psa w typie tej rasy - na smyczy i w kagańcu.
6. Zwolnienie psa ze smyczy, ale z założonym kagańcem, jest dozwolone jedynie w sytuacji gdy opiekun ma możliwość sprawowania całkowitej kontroli nad zachowaniem zwierzęcia.
Rozdział 7
WYMAGANIA DOTYCZĄCE UTRZYMANIA ZWIERZĄT GOSPODARSKICH NA TERENACH WYŁĄCZONYCH Z PRODUKCJI ROLNICZEJ, W TYM TAKŻE ZAKAZU ICH UTRZYMYWANIA NA OKREŚLONYCH OBSZARACH
LUB W POSZCZEGÓLNYCH NIERUCHOMOŚCIACH
§ 18.
Na obszarach wyłączonych z produkcji rolnej dopuszcza się utrzymywanie zwierząt gospodarskich pod następującymi warunkami:
1) Prowadzący hodowlę zwierząt gospodarskich jest zobowiązany zapewnić nie powodowanie przez prowadzoną hodowlę wobec osób zamieszkujących na nieruchomości bądź nieruchomościach sąsiednich uciążliwości takich jak: hałas, odory czy podobne.
2) Przepędzanie zwierząt gospodarskich poza terenem hodowli może mieć miejsce po podjęciu środków gwarantujących właściwą opiekę i dozór, niepowodujących uciążliwości i szkód dla innych mieszkańców.
Rozdział 8
WYZNACZANIE OBSZARÓW PODLEGAJĄCYCH OBOWIĄZKOWEJ
DERATYZACJI I TERMINÓW JEJ PRZEPROWADZANIA
§ 19.
Rozdział 9
POSTANOWIENIA KOŃCOWE
§ 20.
Nadzór nad realizacją obowiązków wynikających z niniejszego Regulaminu sprawuje Wójt Gminy Stara Kamienica.