Urząd Gminy Stara Kamienica

Archiwum - Komunikaty zobacz aktualne »

SPRAWOZDANIE Z REALIZACJI GMINNEGO PLANU GOSPODARKI ODPADAMIDLA GMINY STARA KAMIENICA za okres 2005- 2006 ROK

Urząd Gminy w Starej Kamienicy










SPRAWOZDANIE Z REALIZACJI

GMINNEGO PLANU GOSPODARKI ODPADAMI

DLA GMINY STARA KAMIENICA

za okres 2005- 2006 ROK





























Stara Kamienica, marzec 2007


Spis treści
1. Wprowadzenie oraz cel przygotowania sprawozdania………………………………………………...3

2. Rodzaj i ilość odpadów poddawanych poszczególnym procesom unieszkodliwiania i odzysku…………………………………………………………………………………………………….4

3. Stan formalno-prawny instalacji do odzysku oraz unieszkodliwiania odpadów ……………………..6

3.1. Składowiska odpadów………………………………………………………………………………… 6

3.1.1. Składowisko w Siedlęcinie……………………………………………………………………7

3.1.2. Składowisko w Ścięgnach Kostrzycy………………………………………………………..7

3.1.3. Zakład Utylizacji Odpadów Komunalnych w Lubomierzu…………………………...…....17

4. Informacje o zrealizowanych przedsięwzięciach w zakresie gospodarki odpadami
na terenie Gminy Stara Kamienica w latach 2005-2006…………………………………27
5. Finansowanie zaplanowanych przedsięwzięć w zakresie gospodarki odpadami…………………..32
6. Podsumowanie i wnioski …………………………………………………………………………………...33

Wykaz tabel
Tabela nr 1 Wykaz przedsiębiorców świadczących usługi w zakresie odbioru i transportu
odpadów komunalnych na terenie Gminy Stara Kamienica…………………………...…4

Tabela nr 2 Wykaz ilości umów z przedsiębiorcami w poszczególnych miejscowościach…………..5

Tabela nr 3 Wykaz ilości odpadów wywiezionych przez przedsiębiorców
z terenu Gminy Stara Kamienica……………………………………………………….….6

Tabela nr 4 Ilości i rodzaje odpadów komunalnych poddanych poszczególnym
procesom unieszkodliwiania z terenu gminy w latach
2005-2006………………………………………………………………………………………6

Tabela nr 5 Karta składowiska odpadów w Ścięgnach - Kostrzycy-
stan na dzień 31 grudnia 2006 r……………………………………………………………..7

Tabela nr 6 Zestawienie informacji o zrealizowanych przedsięwzięciach w zakresie gospodarki odpadami komunalnymi na terenie gminy w latach 2005-2006………………………...27
Tabela nr 7 Gminny Fundusz Ochrony Środowiska……………………………………………………32

Tabela nr 8 Koszty poniesione na realizację zadań określonych w gminnym planie gospodarki odpadami w latach 2004-2006 – rozliczenie inwestycji pn. Budowa Zakładu Utylizacji Odpadów Komunalnych dla miasta i gminy Lubomierz, Wleń i Gryfów Śląski oraz gminy Stara Kamienica w Lubomierzu……………………………………………..32

Spis używanych skrótów
gpgo – Plan gospodarki odpadami dla Gminy Stara Kamienica na lata 2004-2007 z uwzględnieniem perspektywy na lata 2008–2011
ppgo – powiatowy plan gospodarki odpadami
wpgo – wojewódzki plan gospodarki odpadami
kogo – krajowy plan gospodarki odpadami
ZUOK – Zakład Utylizacji Odpadów Komunalnych w Lubomierzu


1. Wprowadzenie, cel oraz zakres przygotowania sprawozdania
Celem niniejszego opracowania jest przedstawienie postępów w realizacji każdego z zadań zapisanych w planie lub wyjaśnienie powodów zaniechania działań lub ewentualnych opóźnień. Pozwoli to na dokładną analizę oraz identyfikację problemów w gospodarce odpadami w odniesieniu do zapisów zawartych w Gminnym planie gospodarki odpadami.

Obowiązek składania co dwa lata radzie gminy oraz zarządowi powiatu sprawozdań z realizacji gminnego planu gospodarki odpadami został nałożony na organ wykonawczy gminy w art. 14 ust. 13 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. o odpadach. Okres sprawozdawczy, zgodnie z art. 14 ust. 12b w/w ustawy obejmuje okres dwóch lat kalendarzowych od daty uchwalenia planu do dnia 31 grudnia roku kończącego ten okres.

W dniu 13 października 2005 r. weszła w życie ustawa z dnia 29 lipca 2005 r. o zmianie ustawy o odpadach oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 175, poz. 1458 oraz z 2006 r. Nr 63, poz. 441), która wprowadziła modyfikacje dotyczące:
1) zakresu gminnych planów gospodarki odpadami,
2) okresu sprawozdawczego oraz procedury przygotowania sprawozdania z realizacji
gminnego planu gospodarki odpadami, co doprowadziło do ograniczenia zakresu sprawozdania z realizacji gminnego planu gospodarki odpadami tylko do opisu zmian w systemie gospodarki odpadami komunalnymi. Jednakże ze względu na zachowanie konsekwencji w działaniach oraz potrzebę uzyskania pełnego obrazu gospodarki odpadami na terenie gminy przyjęto, że w pierwszym sprawozdaniu z realizacji gminnego planu gospodarki odpadami znalazły się informacje dotyczące zmian w gospodarowaniu wszystkimi rodzajami odpadów na jej terenie. Natomiast dopiero zaktualizowany gminny plan gospodarki odpadami będzie dotyczył jedynie odpadów komunalnych.


Gminny Plan Gospodarki Odpadami został przyjęty Uchwałą Nr XXXVIII/246/05 Rady Gminy Stara Kamienica w dniu 31 sierpnia 2005r. w sprawie uchwalenia Planu Gospodarki Odpadami dla Gminy Stara Kamienica.

Stąd też, zakres informacji objętych sprawozdaniem z realizacji gminnego planu gospodarki odpadami odnosi się do zmian, które na terenie gminy zaszły od dnia uchwalenia planu gospodarki odpadami, czyli od 31 sierpnia 2005r., do dnia 31 grudnia 2006 r.

Zakres informacji objętych sprawozdaniem z realizacji gminnego planu gospodarki odpadami odnosi się do zmian, które na terenie gminy zaszły od dnia uchwalenia planu gospodarki odpadami do 31 grudnia 2006 r., w odniesieniu do wymienionych poniżej aspektów gospodarki odpadami:
1) Stan gospodarki odpadami na dzień 31 grudnia 2006 r., w tym:
a) rodzaj, ilość i źródła powstawania odpadów,
b) rodzaj i ilość odpadów poddawanych poszczególnym procesom odzysku,
c) rodzaj i ilość odpadów poddawanych poszczególnym procesom unieszkodliwiania,
d) istniejące systemy zbierania odpadów,
e) rodzaj oraz moc przerobowa instalacji do odzysku odpadów,
f) stan formalno-prawny instalacji do unieszkodliwiania odpadów.
2) Stan realizacji zaplanowanych celów i działań zmierzających do poprawy sytuacji w zakresie gospodarki odpadami, w tym:
a) działań zmierzających do zapobiegania powstawaniu odpadów,
b) działań zmierzających do ograniczenia ilości odpadów i ich negatywnego oddziaływania na środowisko,
c) działań wspomagających prawidłowe postępowanie z odpadami w zakresie zbierania, transportu oraz odzysku i unieszkodliwiania odpadów komunalnych,
d) działań zmierzających do redukcji ilości odpadów komunalnych ulegających
biodegradacji, kierowanych na składowiska odpadów.
3) Ocena sposobów i źródeł finansowania zaplanowanych przedsięwzięć,
4) Ocena przyjętego systemu monitoringu, w tym wartości wskaźników pozwalających na określenie sposobu oraz stopnia realizacji celów i zadań zdefiniowanych w planie gospodarki odpadami, z uwzględnieniem ich jakości i ilości.

Sprawozdanie z realizacji gminnego planu gospodarki odpadami zawiera informacje o wykonaniu jakościowym i ilościowym celów oraz zadań postawionych w gminnych planie gospodarki odpadami.


Źródła informacji i danych, wykorzystanych przy opracowywaniu niniejszego sprawozdania:
- roczniki statystyczne
- informacje uzyskane od przedsiębiorców świadczących usługi w zakresie odbioru i transportu odpadów komunalnych
- informacje będące w posiadaniu urzędu


2. Rodzaj i ilość odpadów poddawanych poszczególnym procesom unieszkodliwiania i odzysku.

Na terenie gminy Stara Kamienica system odbioru odpadów funkcjonuje od 1997 roku. Zezwolenie na świadczenie usług w zakresie wywozu nieczystości stałych posiadają następujące firmy:

Tabela 1. Wykaz przedsiębiorców świadczących usługi w zakresie odbioru i transportu odpadów komunalnych na terenie Gminy Stara Kamienica.
Przedsiębiorstwo Adres
ZAKŁAD OBSŁUGI KOMUNALNEJ 58-512 Stara Kamienica 149a

MIEJSKIE PRZEDSIĘBIORSTWO
GOSPODARKI KOMUNALNEJ Sp. z o.o.
ul. Wolności 161/163, 58-500 Jelenia Góra

- PRZEDSIĘBIORSTWO KOMUNIKACJI
SAMOCHODOWEJ „TOUR” Sp. z o.o.
ul. Obrońców Pokoju 1b, 58-500 Jelenia Góra.

USŁUGI KOMUNALNE I TRANSPORTOWE
JANUSZ KACIK Krobica 60, 59-850 Świeradów Zdrój

- SIMET-EKO Sp. z o.o.
Al. Jana Pawła II nr 33, 58-500 Jelenia Góra


Na mocy tej decyzji przedsiębiorstwa są zobowiązane do gospodarowania odpadami uwzględniając zbiórkę, skup, segregacje oraz inne sposoby unieszkodliwiania odpadów doprowadzające do stanu, który nie stwarza zagrożenia dla mieszkańców.
Na terenie gminy nie znajduje się żadna instalacja unieszkodliwiania lub odzysku odpadów oraz nie funkcjonuje wysypisko odpadów. Odpady z gminy są wywożone na 4 różne składowiska, w zależności od firmy odbierającej odpady, z którą mieszkańcy mają podpisaną umowę. Są to: składowisko w Siedlęcinie (gmina Jeżów Sudecki), składowisko odpadów komunalnych w Płuczkach Dolnych, składowisko w Karłowcu oraz Składowisko Ścięgny Kostrzyca.

Na terenie gminy wszystkie obiekty użyteczności publicznej, zakłady przemysłowe, placówki usługowo-handlowe oraz obiekty turystyczne mają podpisane umowy na odbiór odpadów. Odpady są odbierane według uzgodnień indywidualnych.
W przypadku osób fizycznych w 2005r. ogółem objętych było 70% mieszkańców.
Na dzień 31.12.2006r. umowy na wywóz odpadów posiadało 80% mieszkańców (tabela nr 2) .


Tabela 2. Wykaz ilości umów z przedsiębiorcami w poszczególnych miejscowościach

Miejscowość Wykaz umów
ZOK Janusz Kacik TOUR Simet-Eko MPGK
Stara Kamienica
30 27 73 11 21
Barcinek
20 18 28 4 15
Antoniów
2 - - - 24
Chromiec
- 1 3 - 23
Mała Kamienica
3 5 - - 48
Kopaniec
12 - 14 3 35
Wojcieszyce
3 - 93 2 126
Rybnica
8 - 53 7 56
Nowa Kamienica
26 - 2 - 1
Kromnów
11 9 4 3 25








Tabela 3. Wykaz ilości odpadów wywiezionych przez przedsiębiorców z terenu Gminy Stara Kamienica

Przedsiębiorca Masa odpadów [Mg]
2005 2006
MPGK
247,40 329,13
TOUR
78,77 99,96
SIM EKO
22,82 21,20
Zakład Usługowo-Transportowy
Janusz Kacik 50,00 25,00

Zakład Obsługi Komunalnej 128,70 135,90

Razem 527,70 611,19


Tabela 4. Ilości i rodzaje odpadów komunalnych poddanych poszczególnym procesom unieszkodliwiania z terenu gminy w latach 2005-2006.
2005 r. 2006 r.
Kod
odpadu Rodzaj odpadu Masa [Mg]
Oznaczenie procesu unieszkodliwiania Masa [Mg]
Oznaczenie procesu unieszkodliwiania

20 03 01 Nie segregowane (zmieszane) odpady komunalne 527,70
D1, D5, D8, R14
611,19
D1, D5, D8, R14

Objaśnienia do tabeli 4:
1. Kod odpadu lub kod grupy odpadów - według rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 27 września 2001 r. w sprawie katalogu odpadów.
2. Masa - według informacji przekazanych przez przedsiębiorców.
3. Oznaczenie procesu odzysku, zgodnie z załącznikiem nr 5 do ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. o odpadach.
4. W tabelach zsumowano dane o odpadach poddanych unieszkodliwieniu na terenie gminy. Podano łączną masę odpadów dla każdego kodu odpadów.
5. oznaczenie procesu unieszkodliwiania – zgodnie z załącznikiem nr 5 do ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 roku o odpadach (Dz.U. Nr. 62, poz. 628 z póź.zm.).



3. Stan formalno-prawny instalacji do odzysku oraz unieszkodliwiania odpadów

3.1. Składowiska odpadów

Jak już wcześniej wspomniano, na terenie Gminy Stara Kamienica nie funkcjonuje wysypisko odpadów. Odpady z gminy są wywożone na składowiska w Siedlęcinie (gmina Jeżów Sudecki), w Płuczkach Dolnych, w Karłowcu oraz na Składowisko Ścięgny -Kostrzyca.
Poniżej zostały przedstawione składowiska.

3.1.1. Składowisko w Siedlęcinie

Składowisko w Siedlęcinie stanowi przedmiot wieczystego użytkowania Przedsiębiorstwa MPGK Sp. z o.o.ul. Wolności 161/163 w Jeleniej Górze, co zostało potwierdzone decyzją Zarządu Gminy w Jeżowie Sudeckim nr 7224/UW/97 z dnia 23 czerwca 1997r.
Składowisko to jest jednym ze składowisk na Dolnym Śląsku, które przyjmowało najwięcej odpadów na dobę – 160 Mg/dobę. Około 40% odpadow, które zostaly przywiezione na to składowisko. Pochodziła z terenu Gminy Stara Kamienica. Powierzchnia składowiska to 6,7 ha, pojemność 4.847,000 m3.
Odpady były poddawane procesowi unieszkodliwiania określonym jako D5 – obejmującym składowanie odpadów na składowiskach odpadów innych niż niebezpieczne i obojętne.
W kwietniu 2007 roku planuje się zamknięcie i rekultywację składowiska ( przewidywany okres tych działań – do 2009r).


3.1.2. Składowisko w Ścięgnach Kostrzycy
Tabela 5. Karta składowiska odpadów w Ścięgnach - Kostrzycy- stan na dzień 31 grudnia 2006 r


L.p. Elementy charakterystyki składowiska odpadów Zakres danych Informacje o składowisku odpadów
1. Ogólne informacje o obiekcie
1.1. Nazwa i adres składowiska odpadów KARKONOSKIE CENTRUM GOSPODARKI ODPADAMI W ŚCIĘGNACH - KOSTRZYCY
1.2. Gmina Gm. Podgórzyn, Gm. Mysłakowice
1.3. Powiat jeleniogórski
1.4. Województwo dolnośląskie
1.5. REGON (jeśli posiada) 230 268 279
1.6. NIP (jeśli posiada) 611-10-13-925
1.7. Typ składowiska (N/O/IN; OUO)1) IN
1.8. Nazwa i adres właściciela składowiska odpadów Podać, czy jest to jednostka samorządu terytorialnego, Skarbu Państwa, przedsiębiorca prywatny, kapitał mieszany (podać % udziału jednostek samorządu terytorialnego). Związek Gmin Karkonoskich
Pałac Bukowiec
ul. Robotnicza 6
58-533 Mysłakowice
1.9. REGON (jeśli posiada) 230 032 087
1.10. NIP (jeśli posiada) 611-10-03-163
1.11. Nazwa i adres właściciela gruntu pod składowiskiem odpadów Podać, czy jest to jednostka samorządu terytorialnego, Skarbu Państwa, przedsiębiorca prywatny, kapitał mieszany (podać % udziału jednostek samorządu terytorialnego). Związek Gmin Karkonoskich
Pałac Bukowiec
ul. Robotnicza 6
58-533 Mysłakowice
1.12. REGON (jeśli posiada) 230 032 087
1.13. NIP (jeśli posiada) 611-10-03-163
1.14. Nazwa i adres zarządzającego składowiskiem odpadów Podać, czy jest to jednostka samorządu terytorialnego, Skarbu Państwa, przedsiębiorca prywatny, kapitał mieszany (podać % udziału jednostek samorządu terytorialnego). Zakład Usług Komunalnych Związku Gmin Karkonoskich
Pałac Bukowiec
ul. Robotnicza 6
58-533 Mysłakowice
1.15 REGON (jeśli posiada) 230 268 279
1.16 NIP (jeśli posiada) 611-10-13-925
1.17. Czy kierownik składowiska odpadów posiada wymagane kwalifikacje? [tak/nie] TAK
1.18. Liczba kwater szt. 2
1.19. Liczba kwater eksploatowanych szt. 1
1.20. Liczba kwater zamkniętych szt. 1
1.21. Czy składowisko jest w trakcie budowy? [tak/nie] nie

1.22. Czy składowisko jest w trakcie eksploatacji (przed zamknięciem)?
[tak/nie] NIE
1.23. Czy składowisko jest w trakcie rekultywacji?
[tak/nie] NIE
1.24. Czy składowisko jest w trakcie monitoringu po zakończeniu rekultywacji? [tak/nie] NIE
1.25. Czy składowisko jest w okresie po zakończeniu monitoringu?
[tak/nie] NIE
2. Decyzje administracyjne
2.1. Decyzja lokalizacyjna (jeśli dotyczy) Podać: organ wydający, datę wydania decyzji, znak decyzji. Wojewoda Jeleniogórski
1992.12.08
GP 15/92
2.2. Decyzja o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu (jeśli dotyczy) Podać: organ wydający, datę wydania decyzji, znak decyzji. -
2.3. Pozwolenie na budowę Podać: organ wydający, datę wydania decyzji, znak decyzji;
wskazać, jeśli decyzja została uchylona. Starosta Jeleniogórski
1999.11.15
ABP/MY/7351/59/Zm/99
2.4. Pozwolenie na użytkowanie (jeśli dotyczy) Podać: organ wydający, datę wydania decyzji, znak decyzji. Starosta Jeleniogórski
2001.08.24
ABP/MY/7351/59/Zm/99/U/01
2.5. Decyzja o wykonaniu przeglądu ekologicznego na podstawie art. 33 ust. 1ustawy wprowadzającej 2) Podać: organ wydający, datę wydania decyzji, znak decyzji. -
2.6. Decyzja o dostosowaniu na podstawie art. 33 ust. 2 pkt 1 ustawy wprowadzającej 2)
(jeśli dotyczy) Podać: organ wydający, datę wydania decyzji, znak decyzji,
wyznaczony rok dostosowania. -
2.7. Czy przepisów wć decyzji o dostosowaniu na podstawie art. 33 ust. 2 pkt 1 ustawy wprowadzającej2) została wykonana? [tak/nie] Jeżeli nie, to wyjaśnić, które postanowienia i dlaczego nie zostały wykonane. -
2.8. Czy decyzja o dostosowaniu została przedłużona? Jeżeli tak, to na podstawie jakiej decyzji - podać:
podstawę prawną, organ wydający, datę wydania decyzji, znak decyzji, wyznaczony rok dostosowania. -
2.9. Czy przedłużona decyzja została wykonana? [tak/nie]
Jeżeli nie, to wyjaśnić, które postanowienia i dlaczego nie zostały wykonane. -
2.10. Rok faktycznego dostosowania składowiska odpadów Podać datę dostosowania. -
2.11. Decyzja o dostosowaniu na podstawie art. 33 ust. 2 pkt 2 ustawy wprowadzającej2) (jeśli dotyczy) Podać: organ wydający, datę wydania decyzji, znak decyzji, wyznaczony rok dostosowania. -
2.12. Czy przepisów wć decyzji o dostosowaniu na podstawie art. 33 ust. 2 pkt 2 ustawy wprowadzającej2) została wykonana? [tak/nie]
Jeżeli nie, to wyjaśnić, które postanowienia i dlaczego nie zostały wykonane. -
2.13. Czy decyzja o dostosowaniu została przedłużona? Jeżeli tak, to na podstawie jakiej decyzji - podać:
podstawę prawną, organ wydający, datę wydania decyzji, znak decyzji,
wyznaczony rok dostosowania. -
2.14. Czy przedłużona decyzja została wykonana? [tak/nie]
Jeżeli nie, to wyjaśnić, które postanowienia i dlaczego nie zostały wykonane. -
2.15. Rok faktycznego dostosowania składowiska odpadów Podać rok. -
2.16. Decyzja o zamknięciu składowiska na podstawie art. 33 ust. 6 ustawy wprowadzającej2) (jeśli dotyczy) Podać: organ wydający, datę wydania decyzji, znak decyzji, wyznaczony rok zamknięcia. -
2.17. Czy decyzja o zamknięciu składowiska na podstawie art. 33 ust. 6 ustawy wprowadzającej2) została wykonana? [tak/nie]
Jeżeli nie, to wyjaśnić dlaczego. -
2.18. Czy decyzja o zamknięciu została przedłużona? Jeżeli tak, to na podstawie jakiej decyzji - podać:
podstawę prawną, organ wydający, datę wydania decyzji, znak decyzji,
wyznaczony rok zamknięcia. -
2.19. Czy przedłużona decyzja o zamknięciu została wykonana? [tak/nie]
Jeżeli nie, to wyjaśnić dlaczego. -
2.20. Zgoda na zamknięcie wydzielonej części składowiska na podstawie art. 54 ustawy o odpadach Podać: organ wydający, datę wydania decyzji, znak decyzji,
wyznaczony rok zamknięcia,
datę zaprzestania przyjmowania odpadów. -
2.21. Zgoda na zamknięcie składowiska odpadów na podstawie art. 54 ustawy o odpadach Podać: organ wydający, datę wydania decyzji, znak decyzji, wyznaczony rok zamknięcia,
datę zaprzestania przyjmowania odpadów. -
2.22. Rok faktycznego zamknięcia składowiska odpadów Podać datę zamknięcia. -
2.23. Decyzja zatwierdzająca instrukcję eksploatacji składowiska Podać: organ wydający, datę wydania decyzji, znak decyzji. Wojewoda Dolnośląski
2005.12.14
SR.III.6621-2/13-2/DŻ/2005
2.24. Czy decyzja zatwierdzająca instrukcję eksploatacji składowiska była czasowa? Jeżeli tak, to wskazać na jaki okres. NIE
2.25. Zezwolenie na prowadzenie działalności w zakresie odzysku lub unieszkodliwiania odpadów (jeśli dotyczy) Podać: organ wydający, datę wydania decyzji, znak decyzji, termin obowiązywania. -
2.26. Pozwolenie zintegrowane (jeśli dotyczy) Podać: organ wydający, datę wydania decyzji, znak decyzji, termin obowiązywania. Wojewoda Dolnośląski
2005.02.23
PZ 10/2005
31.12.2014
2.27. Czy składowisko jest przewidziane do uzyskania pozwolenia zintegrowanego? Jeżeli tak, to podać termin (planowany) złożenia wniosku. -
2.28. Czy dla składowiska była wydana decyzja w sprawie wstrzymania działalności? Jeżeli tak, to podać dane nt. decyzji:
podstawę prawną, organ wydający, datę wydania decyzji, znak decyzji, termin wstrzymania działalności. NIE
3. Bazy danych i wykazy
3.1. Czy składowisko jest ujęte w wykazie zamieszczonym w wojewódzkim planie gospodarki odpadami?
[tak/nie] TAK
3.2. Czy w wojewódzkim planie gospodarki odpadami określono termin zamknięcia składowiska?
Jeżeli tak, to podać rok. 2040-2070
3.3. Czy składowisko jest ujęte w wojewódzkiej bazie o gospodarce odpadami?
[tak/nie] TAK
3.4. Czy składowisko odpadów jest ujęte w bazie Wojewódzkiej Inspekcji Ochrony Środowiska?
[tak/nie] TAK
3.5. Czy składowisko jest ujęte w bazie Wojewódzkiego Urzędu Statystycznego?
[tak/nie] TAK
3.6. Czy składowisko zostało ujęte w wykazie przekazywanym przez Urząd Wojewódzki do Ministerstwa Środowiska w 2004 r.?
[tak/nie] TAK
3.7. Czy składowisko zostało ujęte w wykazie przekazywanym przez Urząd Wojewódzki do Ministerstwa Środowiska w 2005 r.?
[tak/nie] TAK
3.8. Czy składowisko zostało ujęte w wykazie przekazywanym przez Urząd Wojewódzki do Ministerstwa Środowiska w 2006 r.?
[tak/nie] TAK
4. Wymagania techniczne
4.1. Pojemność całkowita m3 917 874
4.2. Pojemność zapełniona m3 631 529
4.3. Pojemność pozostała do zapełnienia m3 286 345
4.4. Powierzchnia w granicach korony
m2 -
4.5.


Uszczelnienie


Brak [tak/nie] TAK
Naturalna bariera geologiczna (miąższość, współczynnik filtracji) 30 cm
10-7



Sztuczna bariera geologiczna (rodzaj, miąższość, współczynnik filtracji) -
Izolacja syntetyczna (materiał, grubość) BENTOMATA FOLIA PEHD 2,5 mm
10-13
4.6.



Drenaż odcieków



Brak [tak/nie] TAK
Warstwa drenażowa (miąższość, współczynnik filtracji) -
Kolektory (materiał, średnica) -
Ukształtowanie misy (nachylenie wzdłuż kolektorów i w kierunku kolektorów, %) -
Zewnętrzny system rowów -
4.7.
Gromadzenie odcieków
Brak [tak/nie] Tak
W specjalnych zbiornikach (pojemność, m3) 1700
4.8.
Postępowanie z odciekami
Odprowadzenie do kanalizacji miejskiej [tak/nie] -
Wywóz do oczyszczalni miejskiej [tak/nie] -
Wykorzystanie do celów technologicznych (jakich?) Rozdeszczanie nad czynną kwaterą składowiska
Oczyszczanie lub podczyszczanie we własnej oczyszczalni (odbiornik ścieków oczyszczonych) Podczyszczane w zbiorniku poprzez napowietrzanie
4.9. Instalacja do odprowadzania gazu składowiskowego Brak [tak/nie] TAK

Z emisją do atmosfery TAK

Spalanie w pochodni -

Odzysk energii -
4.10. Pas zieleni Brak [tak/nie] TAK
Szerokość pasa [m] 50
4.11. Ogrodzenie [tak/nie] TAK
4.12. Rejestracja wjazdów [tak/nie] TAK
4.13. Ewidencja odpadów [tak/nie] TAK
4.14. Waga [tak/nie] TAK
4.15. Urządzenia do mycia i dezynfekcji [tak/nie] TAK
4.16.
Wykonywanie warstw przekrywających odpady
[tak/nie] TAK
Materiał (jeśli odpady, podać kod) 10 01 01, 10 01 05, 10 01 80, 10 11 20, 17 01 01, 17 01 02, 170 01 03, 17 01 07, 17 01 81, 17 05 04, 17 05 08, 19 05 01, 19 05 02, 19 08 02, 19 12 09, 19 12 12
4.17.


Monitoring w fazie przedeksploatacyjnej


Dane meteorologiczne -
Kontrola wykonywania elementów służących do monitoringu -
Wody powierzchniowe -
Wody podziemne -
4.18.



Monitoring w fazie eksploatacyjnej lub poekspoloatacyjnej



Opad atmosferyczny TAK
Wody powierzchniowe TAK
Wody odciekowe TAK
Wody podziemne TAK
Gaz składowiskowy TAK
Osiadanie powierzchni składowiska TAK
Struktura i skład odpadów TAK
5. Dofinansowanie
5.1. Czy dostosowanie składowiska wymaga dodatkowych środków finansowych (poza środkami własnymi zarządzającego)? Jeżeli tak, to wskazać szacowaną całkowitą kwotę i środki własne zarządzającego. Jeśli nie, wstawić „0". -
5.2. Czy rekultywacja składowiska wymaga dodatkowych środków finansowych (poza środkami własnymi zarządzającego)? Jeżeli tak, to wskazać szacowaną całkowitą kwotę i środki własne zarządzającego.
Jeśli nie, wstawić „0". -
6. Odpady
6.1. Czy na składowisku odpadów są deponowane odpady komunalne? [tak/nie] TAK
6.2. Czy na składowisku odpadów są deponowane wyłącznie odpady wydobywcze określone w dyrektywie 2006/21/WE?. [tak/nie] NIE
6.3. Kody odpadów, które są dopuszczone do składowania na składowisku odpadów3)
6.4. Czy odpady są składowane zgodnie z rozporządzeniem Ministra Gospodarki? 4) [tak/nie] TAK
6.5. Kody odpadów dopuszczonych do odzysku na składowisku odpadów (jeśli dotyczy) Podać, w jakim celu są wykorzystywane poszczególne rodzaje odpadów.
6.6. Czy do rekultywacji wykorzystywane są odpady? Jeżeli tak, to podać jakie rodzaje odpadów (kody) i na podstawie jakiej decyzji, ze wskazaniem podstawy prawnej, organu wydającego, daty decyzji, znaku decyzji. TAK
19 05 99 i 19 08 05
Wojewoda Dolnośląski
2005.12.14
SR.II.6621-2/13-2/DŻ/2005
6.7. Masa odpadów składowana w 2005 r. (jeśli dotyczy) [Mg] 17951,58
6.8. Masa odpadów poddana odzyskowi na składowisku odpadów w trakcie eksploatacji składowiska w 2005 r. (jeśli dotyczy) [Mg] 5653,15
6.9. Masa odpadów stosowana do rekultywacji po zamknięciu składowiska w 2005 r. (jeśli dotyczy) [Mg] (kod odpadów) -
6.10. Masa odpadów składowana w 2006 r. (jeśli dotyczy) [Mg] 16562,11
6.11. Masa odpadów poddana odzyskowi na składowisku odpadów w trakcie eksploatacji składowiska w 2006 r. (jeśli dotyczy) [Mg] 8389,54
Dane ze Związku Gmin Karkonoskich
Objaśnienia do tabeli 5:
1) N - składowisko odpadów niebezpiecznych, O - składowisko odpadów obojętnych, IN - składowisko odpadów innych niż niebezpieczne i obojętne. Jeśli na składowisku są składowane wyłącznie odpady wydobywcze (zdefiniowane w dyrektywie 2006/21/WE) dodatkowo dopisać określenie UOU - obiekt unieszkodliwiania odpadów.
2) Ustawa z dnia 27 lipca 2001 r. o wprowadzeniu ustawy - Prawo ochrony środowiska, ustawy o odpadach oraz o zmianie niektórych ustaw.
3)Według rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 27 września 2001 r. w sprawie katalogu
odpadów.
4)Rozporządzenie Ministra Gospodarki z dnia 30 października 2002 r. w sprawie rodzajów
odpadów, które mogą być składowane w sposób nieselektywny (Dz. U. Nr 191, poz. 1595).


RODZAJE I ILOŚCI ODPADÓW PODDAWANE PROCESOM ODZYSKU NA TERENIE KARKONOSKIEGO CENTRUM GOSPODARKI ODPADAMI


Lp. Kod odpadów
Rodzaj odpadów Ilość odpadów
Mg/r
Rodzaj procesu odzysku
1 20 02 02 Gleba i ziemia, w tym kamienie do 5000 Łącznie 5 000 R14 – wykorzystywanie odpadów do budowy obwałowań kolejnych poziomów składowania
2 19 08 02 Zawartość piaskowników (piasek przemyty) do 500
3 19 12 09 Minerały (np. piasek, kamienie) do 5000
4 17 05 04 Gleba i ziemia, w tym kamienie, inne niż wymienione w 17 05 03 do 5000
5 10 01 01 Żużle, popioły paleniskowe i pyły z kotłów do 1000 Łącznie 5 000

R14 – wykorzystywanie odpadów do tworzenia warstw przykrywających,
R11 – wykorzystywanie odpadów pochodzących z kompostowania do tworzenia warstw przykrywających
6 10 01 05 Stałe odpady z wapniowych metod odsiarczania gazów odlotowych do 1000
7 10 01 80 Mieszanki popiołowo-żużlowe z mokrego odprowadzania ... do 1800
8 10 11 20 Odpady stałe z zakładowych oczyszczalni ścieków do 1000
9 17 01 01 Odpady betonu oraz gruz betonowy z rozbiórek i remontów do 1800
10 17 01 02 Gruz ceglany do 1800
11 17 01 03 Odpady innych materiałów ceramicznych i elementów wyposażenia do 1800
12 17 01 07 Zmieszane odpady z betonu, gruzu ceglanego, odpadowych materiałów ceramicznych i elementów wyposażenia inne niż wymienione w 17 01 06 do 1800
13 17 01 81 Odpady z remontów i przebudowy dróg do 1800
14 17 05 04 Gleba i ziemia, w tym kamienie, inne niż wymienione w 17 05 03 do 1800
15 17 05 08 Tłuczeń torowy (kruszywo) inny niż wymieniony w 17 05 07 do 1800
16 19 05 01 Nieprzekompostowane frakcje odpadów komunalnych i podobnych
do 1800

17 19 05 02 Nieprzekompostowane frakcje odpadów pochodzenia roślinnego
18 19 05 03 Kompost nie odpowiadający wymaganiom (nie nadający się do wykorzystania)
19 19 08 02 Zawartość piaskowników (piasek przemyty) do 500
20 19 12 09 Minerały (np. piasek, kamienie) do 1800
21 19 12 12 Inne odpady (w tym zmieszane substancje i przedmioty) z mechanicznej obróbki odpadów inne niż wymienione w 19 12 11 – frakcja drobna < 20 mm do 3200
22 19 05 99 Inne nie wymienione odpady (stabilizat)
do 1500 Łącznie
2 000 R10, R13 – wykorzystywanie odpadów do budowy warstw rekultywacyjnych
23 19 08 05 Ustabilizowane komunalne osady ściekowe
do 1000
24 20 03 01
Zmieszane odpady komunalne

do
16 927 Łącznie 18 227 R14–
mechaniczno – ręczne sortowanie
25 20 03 02
Odpady z targowisk
26 20 03 03
Odpady z czyszczenia ulic i placów

27 19 12 12 Inne odpady (w tym zmieszane substancje i przedmioty) z mechanicznej obróbki odpadów inne niż wymienione w 19 12 11 – balast z sortowni odpadów z selektywnej zbiórki i demontażu odp. wielkogabarytowych do 1300





3.1.3. Zakład Utylizacji Odpadów Komunalnych w Lubomierzu
31 maja 2004 r. gminy Lubomierz, Gryfów Śl., Stara Kamienica i Wleń podpisały umowę o przystąpieniu do realizacji wspólnej inwestycji pod nazwą Zakład Utylizacji Odpadów Komunalnych w Lubomierzu, na działkach nr 186/1, 186/3, 186/4, 187 (I obręb miasta Lubomierz) . Umowa zakładała m.in.:
 wspólne finansowanie inwestycji i wspólne z niej korzystanie i zrekultywowanie po zakończeniu użytkowania,
 równe udziały gmin w przedsięwzięciu wynoszące po 25%,
 przekazanie przez gminę Lubomierz na współwłasność gminom Gryfów Śl, Stara Kamienica i Wleń działek na których realizowana będzie inwestycja,
 powołanie przez gminy-strony spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, której zadaniem będzie eksploatacja ZUOK.

Rady gmin-udziałowców ZUOK podjęły uchwały o utworzeniu Zakładu Utylizacji Odpadów Komunalnych IZERY Sp. z o.o. ( Stara Kamienica - Uchwala Nr XLIX/313/06 Rady Gminy Stara Kamienica z dnia 28 czerwca 2006r. w sprawie utworzenia Zakładu Utylizacji Odpadów Komunalnych „IZERY” Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Lubomierzu dla prowadzenia gospodarki odpadami komunalnymi.) Celem działalności spółki jest prowadzenie gospodarki odpadami komunalnymi, w pierwszej kolejności na potrzeby społeczności gmin-założycieli spółki. Na podstawie podjętych uchwał podpisana została umowa spółki, której zadaniem jest prowadzenie eksploatacji Zakładu Utylizacji Odpadów Komunalnych w Lubomierzu.



Zakład zlokalizowany jest na działkach o łącznej powierzchni 10,77 ha, w tym około 1,5 ha stanowi istniejąca kwatera składowania odpadów, pozostałą część stanowią nieużytkowane, podmokłe łąki. Teren Zakładu jest pochylony w kierunku północnym, a jego rzędne wahają się od 373,0 do 385,0 m npm.

W ramach inwestycji ZUOK Gmina Stara Kamienica otrzymała następujące urządzenia do selektywnej zbiórki odpadów

L.p. Wyszczególnienie Lubomierz Wleń Stara Kamienica Gryfów Śląski RAZEM
1 Pojemniki plastikowe 110 l 1200 600 1120 300 3220
2 Pojemniki plastikowe 1100 l
z kółkami 100 40 27 50 217
3 Zestawy 3 elementowe do selektywnej
zbiórki (120 l) pojemniki 1200 600 940 800 3540
4 Zestawy do selektywnej zbiórki
3 elementowe (igloo 1,5m³) 11 40 6 30 87
5 Kontenery 7 m³ - 8 - - 8

Samochody wg przesłanych wcześniej specyfikacji
śmieciarka 16m³ - 1 szt
śmieciarka 21m³ - 4 szt
śmieciarka 21m³ (z osprzętem – żuraw, urządzenie hakowe) – 1 szt

Zdolność przyjmowania odpadów w ZUOK
wyszczególnienie Mg/a
odpady do składowania 8 000
odpady do odzysku w ramach eksploatacji kwater składowania odpadów 1 050
odpady do sortownia 6 000
odpady do kompostowania 1 400

Zestawienie rodzajów działalności prowadzonych w ZUOK
symbol i opis działania wg ustawy o odpadach [6] charakterystyka
zbieranie odpadów odpady obojętne do budowy obwałowań kwatery składowania odpadów
odpady obojętne przeznaczone do tworzenia bieżących warstw izoalcyjnych
odpady obojętne do budowy warstw rekultywacyjnych
odpady z selektywnej zbiórki do doczyszczania w sortowni
odpady do kompostowania
selektywne zbieranie komunalnych odpadów niebezpiecznych do odzysku lub unieszkodliwienia poza ZUOK
transport odpadów odbierane zmieszane odpady komunalne
selektywnie zbierane odpady
R3 recykling lub regeneracja substancji organicznych, które nie są traktowane jako rozpuszczalniki (włączając kompostowanie i inne biologiczne procesy przekształcania) kompostowanie wybranych czystych frakcji biologicznie rozkładalnych
R10 rozprowadzanie na powierzchni ziemi, w celu nawożenia lub ulepszenia gleby lub rekultywacji gleby i ziemi wykorzystanie odpadów do tworzenia bieżących warstw rekultywacyjnych na zewnętrznych skarpach obwałowania nadpoziomowej części kwatery składowania odpadów
R13 magazynowanie odpadów, które mają być poddane odzyskowi (za wyjątkiem tymczasowego magazynowania w czasie zbiórki w miejscu, gdzie odpady są wytwarzane) odpadów mineralnych przewidzianych do budowy obwałowań, warstw izolacyjnych i rekultywacyjnych
odpadów w sortowni
odpadów do kompostowania
zbieranych odpadów niebezpiecznych do odzysku poza ZUOK
R14 inne działania prowadzące do wykorzystania odpadów w całości lub części lub do odzyskania z odpadów substancji lub materiałów, łącznie z ich wykorzystaniem wykorzystanie odpadów do tworzenia bieżących warstw izolacyjnych składowane odpady
wykorzystywanie odpadów mineralnych do tworzenia obwałowań nadpoziomowej części kwatery składowania
R15 przetwarzanie odpadów, w celu ich przygotowania do odzysku, w tym do recyklingu wstępne przetwarzanie frakcji surowcowych z selektywnego zbierania
rozbiórka selektywnie zbieranych odpadów wielkogabarytowych
D5 składowanie odpadów na składowiskach odpadów niebezpiecznych lub na składowiskach odpadów innych niż niebezpieczne składowanie wybranych rodzajów odpadów dostarczanych z zewnątrz oraz wytworzonych w wyniku działalności Zakładu

W skład wybudowanego na podstawie pozwolenia na budowę Zakładu wchodzą:
• kwatera składowania odpadów wraz z urządzeniami gospodarki odciekowej,
• sortownia odpadów selektywnie zbieranych,
• kompostowania płytowa odpadów zielonych,
• strefa przyjęcia, kontroli i ważenia odpadów,
• brodzik dezynfekcyjny i myjnia kontenerów,
• rowy opaskowe wraz z separatorami zanieczyszczeń,
• drogi i place wewnętrzne,
• zaplecze administracyjno-socjalne i garaż sprzętu składowiskowego,
• sieci infrastruktury, tj. wodociągowa, kanalizacyjna, energetyczna,
• ogrodzenie,
• pas zieleni izolacyjnej,
• system monitoringu oddziaływania na środowisko.

Układ organizacyjny i technologiczny Zakładu Utylizacji Odpadów Komunalnych w Lubomierzu obejmuje następujące główne operacje:
 przyjęcie oraz kontrolę ilościową i jakościową odpadów z selektywnej zbiórki oraz pozostałych odpadów, w tym zmieszanych odpadów komunalnych,
 przygotowanie odpadów z selektywnej zbiórki do przekazania do odzysku obejmujące:
- magazynowanie odpadów przed sortowaniem,
- sortowanie odpadów – wydzielenie balastu, rozdział na frakcje,
- przetwarzanie mechaniczne oczyszczonych odpadów - rozdrabnianie,
- przygotowanie oczyszczonych odpadów do transportu - prasowanie, pakowanie,
- magazynowanie oczyszczonych frakcji materiałów z selektywnej zbiórki w formie prasowanych beli lub granulatu,
 kompostowanie selektywnie zbieranych odpadów biologicznie rozkładalnych:
- magazynowanie odpadów przeznaczonych do kompostowania,
- przygotowanie odpadów do kompostowania – wymieszanie różnych frakcji odpadów, również z materiałem strukturotwórczym w celu uzyskania optymalnej mieszaniny do kompostowania,
- kompostowanie odpadów na płycie kompostowej,
- magazynowanie kompostu przed wykorzystaniem na terenie ZUOK lub poza nim,
 składowanie (unieszkodliwianie) odpadów na składowisku,
 wykorzystanie (odzysk) wybranych odpadów mineralnych, w tym obojętnych, na warstwy izolacyjne składowiska oraz do budowy obwałowań składowiska.

Odpady przeznaczone do składowania
Przyjęto że do składowania trafiać może w ciągu roku nie więcej niż 8 tys. Mg odpadów.
Lista nr 1a - odpady inne niż niebezpieczne przewidziane do składowania w części 1a kwatery nr 1
rodzaje odpadów do składowania w części 1a kwatery

19 05 01 nieprzekompostowane frakcje odpadów komunalnych i podobnych – m.in. balast wydzielony ze wstępnego stabilizatu na sicie
19 05 02 nieprzekompostowane frakcje odpadów pochodzenia zwierzęcego i roślinnego
19 05 03 kompost nieodpowiadający wymaganiom (nienadający się do wykorzystania)
19 05 99 inne niewymienione odpady
19 06 04 przefermentowane odpady z beztlenowego rozkładu odpadów komunalnych
19 06 06 przefermentowane odpady z beztlenowego rozkładu odpadów zwierzęcych i roślinnych
19 08 01 skratki
19 08 02 zawartość piaskowników
19 08 05 ustabilizowane komunalne osady ściekowe
19 08 12 szlamy z biologicznego oczyszczania ścieków przemysłowych inne niż 19 08 11
19 08 14 szlamy z innego niż biologiczne oczyszczania ścieków przemysłowych inne niż 19 08 13
19 09 01 odpady stałe ze wstępnej filtracji i skratki
19 09 02 osady z klarowania wody
19 09 03 osady z dekarbonizacji wody
19 09 04 zużyty węgiel aktywny
19 09 05 nasycone lub zużyte żywice jonowymienne
19 09 06 roztwory i szlamy z regeneracji wymienników jonitowych
19 09 99 inne niewymienione odpady
19 12 09 minerały (np. piasek, kamienie)
19 12 12 inne odpady (w tym zmieszane substancje i przedmioty) z mechanicznej obróbki odpadów inne niż wymienione w 19 11 12 – m.in. frakcja drobna odpadów mieszanych z sita, pozostałość frakcji grubej po sortowni,
20 02 02 gleba i ziemia, w tym kamienie
20 02 03 inne odpady nie ulegające biodegradacji
20 03 01 nie segregowane (zmieszane) odpady komunalne
20 03 02 odpady z targowisk
20 03 03 odpady z czyszczenia ulic i placów
20 03 04 szlamy ze zbiorników bezodpływowych służących do gromadzenia nieczystości
20 03 06 odpady ze studzienek kanalizacyjnych
20 03 07 odpady wielkogabarytowe
Lista nr 1b - odpady inne niż niebezpieczne przewidziane do składowania w części 1b kwatery nr 1
rodzaje odpadów do składowania w części 1b kwatery
02 01 01 osady z mycia i czyszczenia
02 01 03 odpadowa masa roślinna
02 01 04 odpady tworzyw sztucznych (z wyłączeniem opakowań)
02 01 07 odpady z gospodarki leśnej
02 01 83 odpady z upraw hydroponicznych
02 02 01 odpady z mycia i przygotowywania surowców
02 02 03 surowce i produkty nie nadające się do spożycia i przetwórstwa
02 02 04 osady z zakładowych oczyszczalni ścieków
02 03 01 szlamy z mycia, oczyszczania, obierania, odwirowywania i oddzielania surowców
02 03 04 surowce i produkty nie nadające się do spożycia i przetwórstwa
02 03 05 osady z zakładowych oczyszczalni ścieków
02 04 03 osady z zakładowych oczyszczalni ścieków
02 05 01 surowce i produkty nieprzydatne do spożycia oraz przetwarzania
02 05 02 osady z zakładowych oczyszczalni ścieków
02 06 01 surowce i produkty nieprzydatne do spożycia i przetwórstwa
02 06 03 osady z zakładowych oczyszczalni ścieków
02 07 01 odpady z mycia, oczyszczania i mechanicznego rozdrabniania surowców
02 07 04 surowce i produkty nie przydatne do spożycia i przetwórstwa
02 07 05 osady z zakładowych oczyszczalni ścieków
03 01 01 odpady kory i korka
03 01 82 osady z zakładowych oczyszczalni ścieków
03 03 01 odpady z kory i drewna
03 03 07 mechanicznie wydzielone odrzuty z przeróbki makulatury i tektury
03 03 10 odpady z włókna, szlamy z włókien, wypełniaczy i powłok pochodzące z mechanicznej separacji
03 03 11 osady z zakładowych oczyszczalni ścieków inne niż wymienione w 03 03 10
04 01 02 odpady z wapnienia
04 01 07 osady nie zawierające chromu, zwłaszcza z zakładowych oczyszczalni ścieków
04 02 09 odpady materiałów złożonych (np. tkaniny impregnowane, elastomery, plastomery)
04 02 20 odpady z zakładowych oczyszczalni ścieków inne niż wymienione w 04 02 19
04 02 21 odpady z nieprzetworzonych włókien tekstylnych
04 02 22 odpady z przetworzonych włókien tekstylnych
15 02 03 sorbenty, materiały filtracyjne, tkaniny do wycierania (np. szmaty, ścierki) i ubrania ochronne inne niż wymienione w 15 02 02
16 01 12 okładziny hamulcowe inne niż wymienione w 16 01 11
16 02 16 elementy usunięte z zużytych urządzeń inne niż wymienione w 16 02 15
16 03 04 nieorganiczne odpady inne niż wymienione w 16 03 03, 16 03 80
16 03 06 organiczne odpady inne niż wymienione w 16 03 05, 16 03 80
16 03 80 produkty spożywcze przeterminowane lub nieprzydatne do spożycia
16 11 02 węglopochodne okładziny piecowe i materiały ogniotrwałe z procesów metalurgicznych inne niż wymienione w 16 11 01
16 81 02 odpady inne niż wymienione w 16 81 01
16 82 02 odpady inne niż wymienione w 16 82 01
17 01 01 odpady betonu oraz gruz betonowy z rozbiórek i remontów
17 01 02 gruz ceglany
17 01 03 odpady innych materiałów ceramicznych i elementów wyposażenia
17 01 07 zmieszane odpady z betonu, gruzu ceglanego, odpadowych materiałów ceramicznych i elementów wyposażenia inne niż wymienione w 17 01 06
17 01 80 usunięte tynki, tapety, okleiny itp.
17 01 81 odpady z remontów i przebudowy dróg
17 01 82 inne nie wymienione odpady
17 02 01 drewno
17 02 02 szkło
17 02 03 tworzywa sztuczne
17 03 80 odpadowa papa
17 04 11 kable inne niż wymienione w 17 04 10
17 05 04 gleba i ziemia, w tym kamienie, inne niż wymienione w 17 05 03
17 05 06 urobek z pogłębiania inny niż wymieniony w 17 05 05
17 05 08 tłuczeń torowy (kruszywo) inny niż wymieniony w 17 05 07
17 06 04 materiały izolacyjne inne niż wymienione w 17 06 01 i 17 06 03
17 08 02 materiały konstrukcyjne zawierające gips inne niż wymienione w 17 08 01
17 09 04 zmieszane odpady z budowy, remontów i demontażu inne niż wymienione w 17 09 01, 17 09 02 i 17 09 03
20 02 02 gleba i ziemia, w tym kamienie
20 02 03 inne odpady nie ulegające biodegradacji
20 03 01 nie segregowane (zmieszane) odpady komunalne
20 03 02 odpady z targowisk
20 03 03 odpady z czyszczenia ulic i placów
20 03 04 szlamy ze zbiorników bezodpływowych służących do gromadzenia nieczystości
20 03 06 odpady ze studzienek kanalizacyjnych
20 03 07 odpady wielkogabarytowe

Odpady przeznaczone do odzysku
W ramach bieżącej eksploatacji składowiska prowadzony będzie odzysk wybranych frakcji odpadów do tworzenia bieżących warstw izolacyjnych oraz tworzenia tymczasowych warstw rekultywacyjnych na zewnętrznych skarpach złoża odpadów w części nadpoziomowej.
Odpady przewidziane do odzysku w ramach bieżącej eksploatacji kwatery składowania odpadów
rodzaje odpadów poddawanych odzyskowi w poszczególnych procesach proces odzysku

odpady przeznaczone do budowy obwałowań kolejnych poziomów składowania odpadów
10 01 01 żużle, popioły paleniskowe i pyły z kotłów R13, R14
10 01 02 popioły lotne z węgla
10 01 80 mieszaniny popiołowo-żużlowe z mokrego odprowadzania odpadów paleniskowych
17 05 04 gleba i ziemia, w tym kamienie, inne niż 17 05 03
19 08 02 zawartość piaskowników (przemyty piasek)
19 12 09 minerały (np. piasek, kamienie)
20 02 02 gleba i ziemia, w tym kamienie
odpady przeznaczone na warstwy izolacyjne
10 01 01 żużle, popioły paleniskowe i pyły z kotłów R13, R14
10 01 05 stałe odpady z wapniowych metod odsiarczania gazów odlotowych
10 01 80 mieszanki popiołowo-żużlowe z mokrego odprowadzania
10 09 08 rdzenie i formy odlewnicze po procesie odlewania inne niż wymienione w 10 09 07
10 11 20 odpady stałe z zakładowych oczyszczalni ścieków
10 12 08 wybrakowane wyroby ceramiczne, cegły, kafle i ceramika budowlana ( po przeróbce termicznej)
17 01 01 odpady betonu oraz gruz betonowy z rozbiórek i remontów
17 01 02 gruz ceglany
17 01 03 odpady innych materiałów ceramicznych i elementów wyposażenia
17 01 07 zmieszane odpady z betonu, gruzu ceglanego, odpadowych materiałów ceramicznych i elementów wyposażenia inne niż 17 01 06
17 01 81 odpady z remontów i przebudowy dróg
17 05 04 gleba i ziemia, w tym kamienie, inne niż 17 05 03
17 05 08 tłuczeń torowy (kruszywo) inny niż 17 05 07
19 05 03 kompost nie odpowiadający wymaganiom (nie nadający się do wykorzystania)
19 08 02 zawartość piaskowników
19 12 09 minerały (np. piasek, kamienie)
20 02 02 gleba i ziemia, w tym kamienie
odpady przeznaczone do tworzenia okrywy rekultywacyjnej
10 01 01 żużle, popioły paleniskowe i pyły z kotłów R13, R10
10 01 02 popioły lotne z węgla
10 01 80 mieszaniny popiołowo-żużlowe z mokrego odprowadzania odpadów paleniskowych
19 05 03 kompost nie odpowiadający wymaganiom
19 08 05 ustabilizowane komunalne osady ściekowe

Pozostałe instalacje – nie objęte IPPC
Drenaż wód gruntowych
Ze względu na wysoki poziom wody gruntowej, pod kwaterą w części 1a oraz zapleczem technicznym wykonano drenaż wód gruntowych. Ma on za zadanie obniżyć poziom wody gruntowej i grawitacyjnie odprowadzić ujęte wody gruntowe do rowu opaskowego.
Rów opaskowy z separatorami zanieczyszczeń
Wokół ZUOK wybudowany został rów opaskowy (rys. II-1) mający za zadanie ująć i odprowadzić do odbiornika spływy powierzchniowe z terenów położonych powyżej Zakładu a także przejąć i odprowadzić do odbiornika ujęte na terenie Zakładu ścieki opadowe.
Odprowadzane powierzchniowo ścieki opadowe z dróg i placów wewnętrznych zawierać będą zawiesiny a także będą mogły zawierać zanieczyszczenia ropopochodne, dlatego przed wprowadzeniem ich do rowu opaskowego umieszczono dwa separatory koalascencyjne zespolone z osadnikiem. Separatory są elementami betonowymi o kształcie okrągłym, wyposażonymi w przelew regulujący ilość oczyszczanych ścieków.
Sortownia odpadów
Zlokalizowana na terenie ZUOK sortownia odpadów przeznaczona jest do doczyszczania i wstępnego przetwarzania frakcji surowcowych selektywnie zbieranych na terenie gmin użytkujących ZUOK.



Rodzaje odpadów przewidzianych do sortowania
rodzaje odpadów do sortowania

15 01 01 opakowania z papieru i tektury
15 01 02 opakowania z tworzyw sztucznych
15 01 03 opakowania z drewna
15 01 04 opakowania z metali
15 01 05 opakowania wielomateriałowe
15 01 06 zmieszane odpady opakowaniowe
15 01 07 opakowania ze szkła
16 01 03 zużyte opony
19 12 01 papier i tektura
19 12 02 metale żelazne
19 12 03 metale nieżelazne
19 12 04 tworzywa sztuczne
19 12 05 szkło
19 12 07 drewno inne niż wymienione w 19 12 06*
20 01 01 papier i tektura
20 01 02 szkło
20 01 10 odzież
20 01 11 tekstylia
20 01 39 tworzywa sztuczne
20 01 40 metale
Sortownia wyposażona będzie w czterostanowiskową, ręczną linię sortowniczą. Linia składa się z podajnika wibracyjnego z lejem zasypowym, przenośnika wznoszącego, przenośnika sortowniczego. Przy przenośniku sortowniczym znajdują się 4 stanowiska sortownicze, po 2 z każdej strony linii.
Odpady pochodzące z selektywnej zbiórki będą po dostarczeniu do Zakładu magazynowane w hali sortowni. Do ciągu technologicznego sortowni odpady są ładowane przy użyciu ładowarki kołowej. Z leja zasypowego odpady przenoszone są podajnikiem wibracyjnym, dozującym odpady na przenośnik sortowniczy gdzie następuje ręczny rozdział odpadów na odpowiednie frakcje surowcowe lub oddzielenie zanieczyszczeń.
Możliwe jest wydzielanie ze strumienia odpadów przenoszonych transporterem frakcji surowcowych i w takim przypadku na taśmie pozostaje balast (zanieczyszczenia) który trafia do kontenera podstawionego na końcu linii sortowniczej. Tymczasem, wydzielane ręcznie frakcje surowcowe trafiają do mobilnych kontenerów podstawionych obok stanowisk sortowaczy.
Możliwa jest również sytuacja odwrotna, kiedy ze strumienia odpadów wydzielane są zanieczyszczenia a oczyszczona frakcja surowcowa trafia do kontenera na końcu linii sortowniczej. Rozwiązanie takie znajduje najczęściej zastosowanie w trakcie doczyszczania stłuczki szklanej.
Wydzielone zanieczyszczenia kierowane będą do unieszkodliwienia przez składowanie w kwaterze składowania odpadów, natomiast część oczyszczonych frakcji surowcowych będzie poddawana wstępnemu przetworzeniu (rozdrobnienie tworzyw sztucznych, opakowań wielomateriałowych, szkła), pozostałe frakcje surowcowe będą przygotowane do transportu do miejsca odzysku. Proces sortowania (doczyszczania) odpadów z selektywnej zbiórki jest zgodnie z definicją zawartą w ustawie o odpadach procesem zbierania odpadów , podczas gdy wstępne przetworzenie odpadów (np. rozdrobnienie jest procesem odzysku zdefiniowanym w ustawie o odpadach jako R15 – przetwarzanie odpadów w celu ich przygotowania do odzysku, w tym do recyklingu.
Rodzaje odpadów przewidzianych do przetworzenia w sortowni (proces odzysku R15)
rodzaje odpadów do sortowania

15 01 02 opakowania z tworzyw sztucznych
15 01 05 opakowania wielomateriałowe
15 01 07 opakowania ze szkła
19 12 04 tworzywa sztuczne
19 12 05 szkło
20 01 02 szkło
20 01 39 tworzywa sztuczne
20 03 07 odpady wielkogabarytowe
Do rozdrabniania odpadowego szkła zastosowana zostanie kruszarka. Wydajność kruszarki szkła do 2,0 Mg/h, maksymalnie 4 tys. Mg/a.
Tworzywa sztuczne będą rozdrabniane mechanicznie, a przemiał będzie pakowany i transportowany w opakowaniach typu big-bag. Wydajność rozdrabniarki tworzyw do 0,3 Mg/h, maksymalnie 600 Mg/a.
Frakcje surowcowe przewidziane do transportu w formie prasowanych beli, przed umieszczeniem w prasie poddawane są perforacji (opakowania z tworzyw sztucznych) lub rozrywaniu (tektura) w perforatorze-szarpaku. Wydajność urządzenia do 1,0 Mg/h. Do prasowania frakcji surowcowych (papier i tektura, tworzywa sztuczne) wykorzystywana będzie prasa hydrauliczna. Wymiary beli 1200x800x800 mm, czas prasowania 37 s, wydajność limitowana czasem załadunku.
Pojemniki z surowcami spod linii sortowniczej są automatycznie wyładowywane do rozdrabniarki, kruszarki, perforatora przy użyciu wywrotnicy kontenerów.
Wydajność sortowni ograniczona wydajnością podajnika wibracyjnego wynoszącą 1 do 3 Mg/h oraz wydajnością pracy ludzi zatrudnionych przy taśmie sortowniczej wynoszącą wg doświadczeń innych sortowni do 1,5 Mg/h. Techniczna wydajność sortowni, przy pracy na jedną zmianę wynosi maksymalnie 6 tys. Mg odpadów.
Płyta kompostowania odpadów
W części ZUOK przyległej do hali sortowni wykonany został plac kompostowy o powierzchni 1225 m2 (35x35 m) Nawierzchnię placu stanowi 10 cm warstwa asfaltu piaskowego na podbudowie z betonu grubości 30 cm i 15 cm podsypce piaskowej. Plac uszczelniony został geomembraną PEHD grubości 1,5 cm ułożoną na geowłókninie. Plac posiada 15 cm obramowanie z krawężników. Wody odciekowe z kompostowanych odpadów ujmowane będą korytem ściekowym i kierowane poprze osadnika w studzience wpustowej do kanalizacji sanitarnej.
Wybrano technologicznie najprostsze rozwiązanie, tzn. kompostownię pryzmową. Kompostowaniu poddawane będą selektywnie gromadzone frakcje podatne na biologiczny rozkład. Odpady będą przy użyciu ładowarki kołowej usypywane w podłużne pryzmy o przekroju trapezu. Wymiary zewnętrzne pryzm warunkowane są wielkością placu i gabarytami zastosowanej ładowarki. Przy użyciu typowej ładowarki kołowej możliwe jest usypanie pryzmy o wysokości do 2,5 m i szerokości podstawy 7 m. Na omawianym placu możliwe jest usypanie pięciu pryzm długości 35 m każda.
Przyjęta technologia kompostowania zakłada przerzucanie pryzm co 4 do 6 tygodni i czas prowadzenia procesu 3 do 3,5 miesiąca. W ciągu roku możliwe będzie przeprowadzenie dwóch pełnych cykli kompostowania. Każdorazowo na placu kompostowym usypane może być do 2000 m3 odpadów. Tak więc roczna wydajność kompostowni jest nie większa niż 4 tys. m3, czyli 1,2 do 1,4 tys. Mg - przy gęstości nasypowej kompostowanych odpadów wynoszącej 0,3-0,4 Mg/m3.
Rodzaje odpadów do kompostowania (proces odzysku R3)
rodzaje odpadów do kompostowania

02 01 03 odpadowa masa roślinna
02 01 07 odpady z gospodarki leśnej
02 01 83 odpady z upraw hydroponicznych
02 03 04 surowce i produkty nie nadające się do spożycia i przetwórstwa
02 03 05 osady z zakładowych oczyszczalni ścieków
02 03 80 wytłoki, osady i inne odpady z przetwórstwa produktów roślinnych (z wyłączeniem 02 03 81)
02 07 04 surowce i produkty nie przydatne do spożycia i przetwórstwa
02 07 05 osady z zakładowych oczyszczalni ścieków
02 07 80 wytłoki, osady i inne odpady z przetwórstwa produktów roślinnych (z wyłączeniem 02 03 81)
03 01 01 odpady kory i korka
03 03 01 odpady z kory i drewna
16 03 80 produkty spożywcze przeterminowane lub nieprzydatne do spożycia
19 05 02 nie przekompostowane frakcje odpadów pochodzenia zwierzęcego i roślinnego
19 08 01 skratki
19 08 05 ustabilizowane komunalne osady ściekowe
19 12 07 drewno inne niż wymienione w 19 12 06*
20 01 08 selektywnie gromadzone odpady kuchenne z gospodarstw domowych i podobne
20 02 01 odpady ulegające biodegradacji z terenów zielonych i cmentarzy
20 03 02 odpady z targowisk
Obiekty zaplecza administracyjno-socjalno-technicznego
W strefie wjazdowej do Zakładu znajdują się obiekty stanowiące dopełnienie funkcjonujących instalacji technologicznych:
 waga samochodowa,
 budynek administracyjno-socjalny,
 garaż sprzętu składowiskowego,
 sieci i instalacje sanitarne i elektryczne.
ZUOK wyposażony jest w wagę pomostową o nośności 40 Mg. Waga zlokalizowana jest w strefie wjazdowej do ZUOK, naprzeciwko budynku administracyjnego. Waga posiada elektroniczny system sterowania, odczytu i archiwizacji danych.
Budynek administracyjno-socjalny, zlokalizowany w części wjazdowej do ZUOK, mieści pomieszczenia socjalne i sanitarne, szatnie, pomieszczenie obsługi wagi. Budynek jest obiektem murowanym, wolnostojącym, jednokondygnacyjnym, niepodpiwniczonym. Zasilany jest wodą z miejskiej sieci wodociągowej. Ścieki sanitarne odprowadzane są do miejskiej kanalizacji sanitarnej.
Zlokalizowany pomiędzy kwaterą składowania odpadów a płytą kompostowni, garaż wyposażony jest w dwa stanowiska garażowe dla kompaktora i ładowarki oraz magazyn podręczny. Stanowisko kompaktora posiada podłoże tłuczniowe, stanowisko ładowarki wyposażone w kanał naprawczy posiada nawierzchnię betonową. Budynek wyposażony jest w oświetlenie elektryczne i zasilającą linię energetyczną.
Dla potrzeb ZUOK wykonano sieć wodociągową 160 z rur PE o łącznej długości 1605 m włączoną do wodociągu miejskiego w Lubomierzu. Z uwagi na zbyt niskie ciśnienie w wodociągu miejskim, konieczne było wykonanie pompowni wody na sieci zasilającej ZUOK. Na terenie Zakładu w rejonie zbiornika odcieków umieszczono studnię wodomierzową. Przyłącza i instalacja wodociągowa na terenie Zakładu wykonane zostały ze rur stalowych ocynkowanych skręcanych.
Dla potrzeb ZUOK wykonano sieć kanalizacyjną 300 z rury PVC o łącznej długości 1018 m włączoną do miejskiej sieci kanalizacji sanitarnej w Lubomierzu. Sieć umożliwia grawitacyjne prowadzenie ścieków z ZUOK do sieci miejskiej. Do sieci kanalizacyjnej włączone zostały:
 zbiornik odcieków,
 myjnia płytowa,
 przykanalik sanitarny budynku administracyjno-socjalnego,
 zlewy i wpusty podłogowe w garażu,
ZUOK zasilany jest linią kablową 200 kV i linii L-110 do zlokalizowanej na terenie Zakładu stacji transformatorowej STSKpo-20/250.


4. Informacje o zrealizowanych przedsięwzięciach w zakresie gospodarki odpadami na terenie Gminy Stara Kamienica w latach 2005-2006.

Dane dotyczące stanu realizacji zadań wynikających z Gminnego Planu Gospodarki Odpadami przedstawiono w zestawieniu tabelarycznym ( tabela nr. 6).
Zadania samorządu lokalnego obejmowały opracowanie planów gospodarki odpadami, działania edukacyjno- informacyjne, oraz inwestycyjne.

Tabela 7. Zestawienie informacji o zrealizowanych przedsięwzięciach w zakresie gospodarki odpadami komunalnymi na terenie gminy w latach 2005-2006.
Lp. Nazwa zadania w krajowym planie gospodarki odpadami Rok realizacji Nazwa zadania w gminnym planie gospodarki odpadami Opis podjętych działań Koszt [tys. PLN]
1. Przygotowanie i przyjęcie gminnych planów gospodarki odpadami 2005 Przyjęcie gminnego planu gospodarki odpadami
Gminny Plan Gospodarki Odpadami został przyjęty Uchwałą Nr XXXVIII/246/05 Rady Gminy Stara Kamienica w dniu 31 sierpnia 2005r. w sprawie uchwalenia Planu Gospodarki Odpadami dla Gminy Stara Kamienica.
Opóźnienia w uchwaleniu gpgo wynikły m.in. z nie uchwalenia w terminie wpgo, niedostatecznej informacji opisującej stan istniejący w zakresie gospodarki odpadami ( brak wojewódzkiej bazy danych dotyczącej wytwarzania i gospodarowania odpadami).

2006 Przeprowadzenie inwentaryzacji i opracowanie programu likwidacji azbestu na terenie miasta W trakcie realizacji; pracownicy urzędu w 2006 r. przeprowadzili rozpoznanie ilości i miejsc występowania obiektów krytych materiałami zawierającymi azbest.
Obecnie Gmina Stara Kamienica jest na etapie opracowywania Gminnego planu usuwania wyrobów zawierających azbest.
2. Organizacja powiatowych (międzygminnych) gminnych systemów gospodarki odpadami, wdrożenie nowych systemów zbiórki, transportu, odzysku unieszkodliwiania odpadów komunalnych 2005-2006 Np. Utworzenie celowego związku gminy w zakresie gospodarki odpadami Gminy: Lubomierz, Gryfów Śl., Stara Kamienica i Wleń w 2004r. podpisały umowę o przystąpieniu do realizacji wspólnej inwestycji pod nazwą Zakład Utylizacji Odpadów Komunalnych w Lubomierzu;
inwestycja w trakcie realizacji.

Np. Wprowadzenie nowego systemu zbierania odpadów. W trakcie realizacji – w ramach budowy ZUOK. Wdrożenie programu to kilkuletni proces, wymagający zaangażowania środków technicznych i organizacyjnych. Zadanie obejmować będzie selektywną zbiórkę odpadów u źródła – pojemniki do deponowania: makulatury, szkło, tworzywa sztuczne (na dzień 31.12.2006r. Gmina posiadała pojemniki do selektywnego gromadzenia odpadów), następnie transport na wysypisko w Lubomierzu, doczyszczanie, sortowanie surowców wtórnych z ich rozdrabnianiem, prasowaniem i pakowaniem, magazynowaniem.

Rada Gminy Stara Kamienica uchwaliła regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Stara Kamienica w dniu 28.07.2006r. (Uchwała Nr L/325/06 Rady Gminy Stara Kamienica z dnia 28 lipca 2006 r. w sprawie szczegółowych zasad utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Stara Kamienica).

Opóźnienia w uchwaleniu regulaminu wynikły m.in. z opóźnień w realizacji gpgo i ppgo.
Wójt nie określił i nie podał do publicznej wiadomości wymagań, jakie powinien spełniać przedsiębiorca ubiegający się o uzyskanie zezwolenia na prowadzenie działalności w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości.
Dokument ten jest w trakcie opracowywania.



Przejęcie obowiązków od mieszkańców przez gminę w trybie art. 6a ust.1 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości porządku w gminach. Na terenie gminy nie odbyło się referendum w sprawie przejęcia przez gminę obowiązków od właścicieli nieruchomości w zakresie gromadzenia i odbierania odpadów komunalnych. Na terenie gminy kwestia gospodarki odpadami jest w znacznej części uregulowana, z obowiązku wywiązuje się 80% mieszkańców.



3 Intensyfikacja akcji podnoszenia świadomości społecznej w dziedzinie gospodarki odpadami. 2005-2006 - opracowanie kompleksowego programu edukacji ekologicznej mieszkańców w zakresie gospodarki odpadami W związku z uruchamianiem Zakładu Utylizacji Odpadów Komunalnych w Lubomierzu przeprowadzono akcję ulotkową , informującą o nowym, wprowadzanym systemie selektywnego zbierania odpadów komunalnych.
Jednocześnie na tablicach ogłoszeń w urzędzie, na stronie internetowej urzędu oraz na tablicach ogłoszeń w poszczególnych miejscowościach wywieszane były informacje o selektywnej zbiórce odpadów. Akcja skierowana została zarówno do dorosłych, jak również do dzieci szkół podstawowych.
Ponadto społeczeństwo było na bieżąco informowane w gazetce gminnej „Izerska Wieś” o postępach i podejmowanych działaniach związanych z ZUOK.


4 Objęcie 100% zorganizowaną zbiórką odpadów komunalnych. 2005 -2006 Objęcie wszystkich mieszkańców gminy zorganizowanym odbiorem odpadów komunalnych. W trakcie realizacji w ramach budowy ZUOK;
Na dzień 31.12.2006r. dostęp do zorganizowanego systemu odbioru odpadów komunalnych posiada 100% mieszkańców, jednak umowy na wywóz odpadów posiada 80% mieszkańców . Stan ten wynika głównie z sytuacji ekonomicznej mieszkańców – zubożenie społeczeństwa.



5 Rozwój selektywnej zbiórki odpadów ulegających biodegradacji, w tym odpadów zielonych i odpadów organicznych z gospodarstw domowych. 2005 -2006 Wdrożenie na terenie gminy systemu selektywnego zbierania odpadów ulegających biodegradacji. W trakcie realizacji w ramach budowy ZUOK:
Została wybudowana kompostownia odpadów wydzielonych z odpadów komunalnych na drodze selektywnej zbiórki oraz odpadów z terenów zielonych.
6. Budowa instalacji, które zapewnią odzysk j unieszkodliwianie (poza składowaniem) w 2006 r. ok. 1460 tys. Mg odpadów komunalnych ulegających biodegradacji wytworzonych w kraju, w tym ok. 680 tys. Mg odpadów organicznych na poziomie kraju. 2005 -2006 Budowa Zakładu Utylizacji Odpadów Komunalnych w Lubomierzu W trakcie realizacji w ramach budowy ZUOK:

7. Rozwój selektywnej zbiórki odpadów wielkogabarytowych. Działania organizacyjne w celu zapewnienia w 2006 r. zbiórki na poziomie 20% odpadów wielkogabarytowych 2005 -2006 Wdrożenie na terenie gminy systemu selektywnego zbierania odpadów wielkogabarytowych oraz zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego. W trakcie realizacji, w ramach budowy ZUOK:
na terenie gminy planuje się prowadzić zbiórkę akcyjną tego typu odpadów;
każdy przedsiębiorca świadczący usługi w zakresie odbioru odpadów ma obowiązek zbierania odpadów tego typu.
8. Budowa instalacji do demontażu i recyklingu odpadów wielkogabarytowych o przepustowości 200 tys. Mg w 2006 r. na poziomie kraju 2005 -2006 Budowa instalacji do demontażu odpadów wielkogabarytowych, Na terenie gminy nie została zbudowana instalacja do demontażu i recyklingu odpadów wielkogabarytowych.
9. Rozwój selektywnej zbiórki odpadów budowlanych wchodzących w strumień odpadów komunalnych. Działania organizacyjne w celu zapewnienia w 2006 r. zbiórki na poziomie 15% odpadów budowlanych w skali kraju. 2005 -2006 Wdrożenie na terenie gminy systemu selektywnego zbierania odpadów budowlanych W trakcie realizacji : nie przewiduje się punktu gromadzenia odpadów na terenie gminy: system odbioru i przetwarzania odpadów budowlanych w celu umożliwienia ich recyklingu jest zorganizowany w oparciu o punkt o zasięgu regionalnym. Do zbierania i transportu odpadów zobowiązane są firmy budowlane i rozbiórkowe posiadające stosowne zezwolenia na prowadzenie tego typu działalności. Tak więc odpady będą transportowane przez uprawnione firmy transportowe na indywidualne zlecenie mieszkańców, a następnie będą przewożone do zakładów specjalistycznych na terenie województwa.
10. Rozwój selektywnej zbiórki, celem unieszkodliwiania odpadów niebezpiecznych wydzielonych ze strumienia odpadów komunalnych. Działania organizacyjne w celu zapewnienia w 2006 r. zbiórki na poziomie 15% odpadów niebezpiecznych w kraju. 2005 -2006 Budowa gminnych punktów zbiórki odpadów niebezpiecznych (PZON). W ramach budowy ZUOK: planuje się prowadzić zbiórkę akcyjną tego typu odpadów. Odpady te będą przetrzymywane w specjalnych pojemnikach i wywożone do zakładów specjalistycznych na terenie województwa.
Urząd gminy podpisał umowę z firmą Wastess Serwice na odbiór odpadów niebezpiecznych w postaci zużytych baterii. Pojemniki na ten odpad znajdują się na terenie szkół oraz w siedzibie urzędu gminy.


12. 2006 Zorganizowanie Lokalnego Punktu Gromadzenia Odpadów ze względu na zorganizowany system odbioru odpadów niebezpiecznych, na terenie gminy Stara Kamienica, zrezygnowano z budowy Lokalnego Punktu Gromadzenia Odpadów, w tym niebezpiecznych, gdyż system akcyjny w pełni zaspokaja potrzeby mieszkańców.



13. Budowa lub modernizacja składowisk odpadów komunalnych wg standardów i wymogów UE. 2005-2012 Budowa Zakładu Utylizacji odpadów Komunalnych w Lubomierzu

Informacje na temat budowy składowiska zamieszczone są na wcześniejszych stronach niniejszego sprawozdania
14. Zamykanie i rekultywacja składowisk odpadów komunalnych nie spełniających wymogów UE. 2005 -2012 - opracowanie dokumentacji projektowanej rekultywacji składowisk

- wykonanie rekultywacji składowiska Na terenie gminy nie występują składowiska odpadów
15. Utworzenie i aktualizowanie bazy danych - utworzenie i prowadzenie gminnej bazy danych z zakresu wytworzonych odpadów innych niż niebezpieczne i niebezpieczne

- wdrożenie ewidencji wytworzonych opakowań w przedsiębiorstwach

- opracowanie i wdrożenie strony internetowej forum odpady W trakcie opracowywania, w ramach budowy ZUOK





5. Finansowanie zaplanowanych przedsięwzięć w zakresie gospodarki odpadami
Finansowanie inwestycji w zakresie gospodarki odpadami odbywa się przy znaczącym udziale środków funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej oraz środków unijnych.

Tabela 7. Gminny Fundusz Ochrony Środowiska
Środki finansowe – Gminny Fundusz Ochrony Środowiska
rok 2005 2006
Środki, które przeszły z roku poprzedniego 1.646,00 3.631,00
Przychód, w tym odsetki z konta bankowego 39.556,00 20.004,00
Środki wydatkowane na gospodarkę odpadami 29.946,00 3.198,00



Tabela 8. Koszty poniesione na realizację zadań określonych w gminnym planie gospodarki odpadami w latach 2004-2006 – rozliczenie inwestycji pn. Budowa Zakładu Utylizacji Odpadów Komunalnych dla miasta i gminy Lubomierz, Wleń i Gryfów Śląski oraz gminy Stara Kamienica w Lubomierzu
Lp. Wyszczególnienie Wartość majątku należna Gminom
wartość Lubomierz Wleń Gryfów Śląski Stara Kamienica
Środki trwałe 14 037 952 3 509 488,00 3 509 488,00 3 509 488,00 3 509 488,00
Razem pozostałe wartości trwałe w tym pojemniki, sprzęt p.poż. 1 085 209 271 302,25 271 302,25 271 302,25 271 302,25
ogółem 15 123 161 3 780 790,25 3 780 790,25 3 780 790,25 3 780 790,25
Samochody śmieciarki:
16m³ WMAL88ZZ36Y172445 420164 zł
18m³ (21m³) WMAH06ZZ36M453305 - 480 155 zł
18m³ (21m³) WMAH06ZZ06M453305 - 483 782 zł
18m³ (21m³) WMAH06ZZ16M453331 - 503 476 zł
18m³ (21m³) WMAH06ZZ66M453308 - 503 476 zł
Hakowiec WMAH18ZZ76W070927 - 450 703 zł


6 .Podsumowanie i wnioski
Po zebraniu niniejszych informacji oraz dokonaniu analizy stwierdzono, iż na terenie Gminy Stara Kamienica nie udało się w pełni zrealizować założeń przyjętych w Gminnym Planie Gospodarki Odpadami na lata 2004-2006: Przyczyną takiego stanu rzeczy były opóźnienia w uchwaleniu oraz realizacji planów gospodarki odpadami na szczeblu krajowym, wojewódzkim, powiatowym, a w konsekwencji - gminnym, niedostatecznie rozwinięta baza informacyjna, brak środków finansowych, itd.
Gmina Stara Kamienica, wraz z gminami: Lubomierz, Gryfów Śląski i Wleń, jest na etapie uruchamiania Zakładu Utylizacji Odpadów Komunalnych. Jest to proces złożony, wymagający nakładu czasu i środków finansowych. Wprowadzenie nowego, selektywnego systemu gromadzenia odpadów wiąże się z dezorganizacją dotychczasowego systemu ( sposób zbierania odpadów, ich transport, określone wymagania dla przedsiębiorców świadczących usługi w zakresie odbioru i transportu odpadów komunalnych, wydawanie zezwoleń na prowadzenie tego typu działalności, zawieranie umów z firmami na odbiór i transport odpadów komunalnych, itd.)
Każde z planowanych zadań ujętych w gpgo jest w trakcie realizacji. Należy kontynuować rozpoczęte zadania, w celu osiągnięcia zamierzonych efektów zawartych w Gminnym Planie Gospodarki odpadami na terenie Gminy Stara Kamienica. Jednak, ze względu na wnikliwe rozpoznanie problemu oraz zmianę przepisów należy uaktualnić, tzn. dostosować zapisy planu do obecnej sytuacji faktycznej, jak i prawnej.

Wójt Gminy
/-/ Wojciech Poczynek
Data wprowadzenia dokumentu do BIP: 05 marca 2008 00:35
Dokument wprowadzony do BIP przez: Adam Spolnik
Ilość wyświetleń: 1094
05 marca 2008 00:35 Adam Spolnik - Utworzenie dokumentu
Realizacja: IDcom-web.pl