Urząd Gminy Stara Kamienica

Archiwum - Uchwały Rady Gminy 2006-2010 zobacz aktualne »

XXV/143/04



Uchwała nr nr XXV/143/04

Rady Gminy Stara Kamienica

z dnia 31 sierpnia 2004 r.



w sprawie uchwalenia statutu sołectw gminy Stara Kamienica.



Na podstawie art.18 ust.2 pkt 7, art.35 ust.1 i 3, art.40 ust.2 pkt1,art.41 ust.1,art.48 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym/ tj. Dz.U. z 2001 r. nr 142,poz.1591 z późn.zm./ oraz § 59 statutu gminy Stara Kamienica z dnia 30 stycznia 2004 r. opublikowanego w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego nr 36, poz.677 z 2004 r. Rada Gminy uchwala, co następuje:

§ 1

Uchwala się statut sołectw gminy Stara Kamienica jak poniżej:

S t a t u t

sołectw gminy Stara Kamienica.

Dział I

Statut sołectw.

Rozdział I

Nazwa i teren działania.

§ 2

1.Ogół mieszkańców sołectw:

a) Antoniów o pow.259 ha,

b) Barcinek o pow.890 ha,

c) Chromiec o pow.285 ha,

d) Kopaniec o pow.3600 ha,

e) Kromnów o pow.742 ha,

f) Mała Kamienica o pow.698 ha,

g) Nowa Kamienica o pow.502 ha,

h) Rybnica o pow.1545 ha,

i) Stara Kamienica o pow.1390 ha,

j) Wojcieszyce o pow.1135 ha

stanowi samorząd mieszkańców poszczególnych miejscowości.

2.Sołectwa jako jednostki pomocnicze gminy posiadają i realizują zadania własne na warunkach określonych w niniejszym statucie.

3.Statut sołectw określa kompetencje, zadania i zakres działania sołectwa jak i jego organów oraz organizację wewnętrzną.

4.Rozstrzygnięcia organów gminy dotyczące spraw sołectwa podejmowane są po uzyskaniu opinii sołectwa.

5.Sołectwa posiadają prawo sprzeciwu do organów gminy określone niniejszym statutem w przypadku uznania, że naruszone są istotne interesy sołectwa.





§ 3

1.Sołectwa wymienione w § 2 pkt 1 lit. a-j z mocy prawa są jednostkami pomocniczymi gminy Stara Kamienica, których mieszkańcy tworzą wspólnotę samorządową gminy.

2.Sołectwa działają na podstawie przepisów prawa a w szczególności:

a) ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym /tj. Dz.U. z 2001 r. nr 142, poz. 1591 z późn.zm./,

b) statutu gminy Stara Kamienica,

c) niniejszego statutu.

3. Sołectwo nie posiada osobowości prawnej, posiada natomiast zdolność sądową z mocy ustawy i niniejszego statutu.

4. Sołectwo na zewnątrz reprezentuje sołtys.

Rozdział II

Organizacja i zakres działania sołectwa.

§ 4

1.Organami sołectwa są:

a) Zebranie Wiejskie,

b) Sołtys.

2.Zebranie wiejskie może powołać komisje określając zakres ich działania.

§ 5

1. Zebranie wiejskie jest organem uchwałodawczym w sołectwie.

2. Sołtys jest organem wykonawczym.

3.Rada sołecka wspomaga działalność sołtysa.

§ 6

1.Do zadań sołectwa należy:

a) udział w rozpatrywaniu spraw socjalno-bytowych, opieki zdrowotnej, kultury, sportu, wypoczynku i innych spraw związanych z miejscem zamieszkania,

b) kształtowania zasad współżycia społecznego,

c) organizowanie wspólnych prac na rzecz sołectwa,

d) organizowanie pomocy sąsiedzkiej,

e) podejmowanie działań mających na celu umacnianie bezpieczeństwa porządku publicznego,

f) współdziałanie z właściwymi organami dla poprawy warunków sanitarnych,stanu ochrony przeciwpożarowej oraz zabezpieczenia przeciwpowodziowego.

2. Rada Gminy może przekazać sołectwu składniki mienia komunalnego do korzystania.

3.W zakresie władania i użytkowania mienia komunalnego sołectwo posiada uprawnienia określone w § 14 pkt 3 niniejszego statutu.

4.Rada Gminy może upoważnić organy sołectwa do organizowania na terenie sołectwa imprez, wystaw, koncertów i konkursów z zachowaniem ogólnie obowiązujących przepisów.

5.Sołectwo współdziała z organami gminy, wyraża opinię oraz ustosunkowuje się w sprawach:

a) lokalizacji inwestycji na terenie sołectwa,

b) remontów kapitalnych, budowy dróg i ulic oraz ich oświetlenia, zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych,

c) zmiany w rozkładzie jazdy środków komunikacji, przebiegu tras,

d) zmiany przeznaczenia obiektów oświaty, służby zdrowia, kultury, pomocy społecznej, urządzeń sportowych i rekreacyjnych znajdujących się na terenie sołectwa,

e) sprzedaży nieruchomości komunalnych znajdujących się na terenie sołectwa.

§ 7

Zadania określone w § 6 sołectwo realizuje poprzez:

1.Podejmowanie uchwał w sprawach sołectwa.

2.Opiniowanie spraw należących do zakresu działania sołectwa.

3.Współuczestnictwo w organizowaniu i przeprowadzaniu przez Radę Gminy konsultacji społecznej projektów uchwał Rady Gminy w sprawach o podstawowym znaczeniu dla mieszkańców sołectwa.

4.Występowanie z wnioskami do organów gminy o rozpatrzenie spraw, których załatwienie wykracza poza możliwości mieszkańców sołectwa.

5.Współpracę z radnymi z terenu sołectwa w zakresie organizacji spotkań z wyborcami, dyżurów radnych oraz kierowania do nich wniosków dotyczących sołectwa.

§ 8

Sołectwo może uczestniczyć w postępowaniu administracyjnym na zasadach ustalonych w kodeksie postępowania administracyjnego dla organizacji, jeżeli jest to uzasadnione celami statutowymi sołectwa i gdy przemawia za tym interes społeczny mieszkańców sołectwa.

§ 9

W celu realizacji wspólnych przedsięwzięć organy sołectwa nawiązują współpracę z organami sołectw na terenie gminy zawierając stosowne porozumienia.

Rozdział 3

Zasady i tryb zwoływania zebrań wiejskich oraz warunki ważności podejmowanych uchwał.

§ 10

1. Zebranie wiejskie zwołuje sołtys:

a) z własnej inicjatywy,

b) z inicjatywy rady sołeckiej,

c) na żądanie co najmniej 1/5 mieszkańców uprawnionych do udziału w zebraniu,

d) z inicjatywy rady gminy lub wójta gminy.

2. W przypadku trwałej nieobecności lub niemożliwości sprawowania przez sołtysa urzędu do zwołania zebrania wiejskiego upoważnia się przewodniczącego rady sołeckiej.



§ 11

1.Zebranie wiejskie odbywa się w miarę potrzeb, jednak nie rzadziej niż raz w roku.

2.Termin i miejsce zebrania wiejskiego podaje się do wiadomości mieszkańców poprzez ogłoszenie na tablicach ogłoszeń.

3.Zebranie wiejskie zwołane zgodnie z § 10 winno odbyć się w terminie 7 dni po ogłoszeniu - chyba, że wnioskodawca proponuje termin późniejszy.

4.Ogłoszenie o zebraniu wiejskim winno zawierać proponowany porządek obrad tego zebrania.

5.Projekt porządku obrad winien być skonsultowany z radą sołecką.

§ 12

1.Zebranie wiejskie jest ważne, gdy mieszkańcy sołectwa zostali powiadomieni zgodnie z wymogami § 10 niniejszego statutu.

2.Zebranie wiejskie otwiera sołtys i przewodniczy jego obradom.

3.Zebranie wiejskie może wybrać inną osobę na przewodniczącego zebrania.

4.Uczestnicy zebrania mogą zaproponować rozszerzenie porządku obrad za zgodą zebrania – zwykłą większością głosów.

5.Porządek obrad przyjmuje zebranie wiejskie na podstawie projektu przedłożonego przez sołtysa z ewentualnymi poprawkami przewidzianymi w § 11 pkt.4.

6.Sprawy proponowane do rozpatrzenia na zebraniu winny być należycie przygotowane.

7.Obowiązkiem sołtysa i rady sołeckiej jest zapewnienie obecności osób referujących sprawy rozpatrywane na zebraniu.

8.Sołtys i rada sołecka może zaprosić na zebranie wiejskie przedstawicieli instytucji, których problemy są przedmiotem porządku obrad.

§ 13

1.Prawo do udziału w zebraniu wiejskim mają wszyscy mieszkańcy stale zamieszkujący na obszarze sołectwa, lub wpisani do stałego rejestru wyborców, posiadający czynne prawo wyborcze do rad gmin i nie pozbawieni z mocy prawa uprawnień wyborczych.

2.Udokumentowanie prawa do udziału w zebraniu leży po stronie zainteresowanego.

3.Uczestnictwo w zebraniu wiejskim upoważnia do:

a) zabierania głosu w dyskusji,

b) przedstawiania wniosków i projektów uchwał,

c) głosowania,

d) składania oświadczeń,

e) żądania zapisu w protokole złożonego oświadczenia, wniosku lub deklaracji.

4.W zebraniu wiejskim uczestniczą z urzędu przedstawiciele wójta gminy, którzy mogą zabierać głos i składać oświadczenia – bez prawa głosu.



§ 14

Do wyłącznej właściwości Zebrania Wiejskiego należy:

1.Wybór i odwołanie sołtysa.

2.Wybór i odwołanie rady sołeckiej.

3.Opiniowanie w sprawach użytkowania lub innych prawach rzeczowych i majątkowych dotyczących mienia komunalnego znajdującego się na terenie sołectwa przekazanego sołectwu do korzystania.

4.Opiniowanie celowości podziału, poszerzenia lub likwidacji sołectwa.

§ 15

1.Zebranie jest upoważnione do przeprowadzenia wyborów oraz podejmowania uchwał przy obecności co najmniej 1/10 uprawnionych do udziału w zebraniu jak w § 13 pkt 1 i 2.

2.W przypadku braku kworum określonego w pkt.1 następne zebranie wiejskie odbywa się po upływie 15 minut bez względu na liczbę obecnych na zebraniu.

3.Decyzje podjęte przez zebranie wiejskie odbyte na warunkach określonych w pkt 2 są prawomocne.

4.Głosowanie odbywa się w sposób jawny. Zebranie może postanowić o przeprowadzeniu tajnego głosowania nad konkretną sprawą.

5.Uchwały zapadają zwykła większością głosów tzn. liczba głosów “za” musi być większa od liczby głosów “przeciw”. Głosów wstrzymujących się i nieważnych nie bierze się pod uwagę.

6.Obrady zebrania są protokółowane.

7.Uchwały podpisuje sołtys lub przewodniczący zebrania.

§ 16

Sołtys może zwrócić się do wójta gminy o udzielenie pomocy w przygotowaniu materiałów na zebranie.

§ 17

1.Uchwały i opinie zebrania wiejskiego sołtys przekazuje wójtowi gminy w terminie 7 dni od daty zebrania oraz ogłasza je w sposób zwyczajowo przyjęty.

2.Wójt gminy w zależności od charakteru sprawy załatwia je we własnym zakresie lub przekazuje do rozpatrzenia przez radę gminy.

3.O sposobie załatwienia sprawy wójt informuje sołtysa na piśmie w terminie przewidzianym w kodeksie postępowania administracyjnego.

Rozdział 4

Sołtys i Rada sołecka

§ 18

1.Kadencja sołtysa i rady soleckiej trwa cztery lata równolegle z kadencją rady gminy.

2. Działalność sołtysa i rady sołeckiej ma charakter społeczny.

3. Wybory sołtysa i rady sołeckiej zarządza wójt gminy w terminie do trzech miesięcy po upływie kadencji rady gminy.

Do czasu wyboru nowego sołtysa i rady sołeckiej pełnią swe funkcje dotychczasowy sołtys i rada sołecka.

§ 19

1. Do obowiązków sołtysa należy w szczególności:

a) zwoływanie zebrań wiejskich,

b) prowadzenie działalności zgodnie ze wskazaniami zebrania, rady gminy i wójta gminy,

c) działanie w sprawie poprawy życia mieszkańców sołectwa,

d) występowanie w imieniu sołectwa wobec władz, instytucji. organizacji i osób prywatnych we wszystkich sprawach, które dotyczą społecznych i prawnych w tym statutowych interesów sołectwa.

e) wykonywanie powierzonych mu przepisami zadań z zakresu administracji publicznej,

f) prowadzenie zarządu, administracji, gospodarki w tym składkami mienia komunalnego i środkami finansowymi, które gmina przekazała sołectwu do korzystania oraz akceptowanie dokumentów z tym związanych,

g) opiniowanie wniosków mieszkańców sołectwa o ulgi w zakresie podatków, opłat i innych należności,

h) wykonywanie innych zadań należących do sołtysa z mocy ogólnie obowiązujących przepisów między innymi w zakresie obronności, ochrony przeciwpożarowej, zapobieganie klęskom oraz usuwanie ich skutków,

i) informowanie ogółu mieszkańców sołectwa o wszystkich ważniejszych dla sołectwa sprawach,

j) sprawowanie bezpośredniego zarządu mieniem komunalnym przekazywanym przez radę gminy i powyższego tytułu ponosi odpowiedzialność prawną,

m) występowanie do wójta gminy z wnioskami, propozycjami, inicjatywami w sprawach gospodarowania mieniem komunalnym przekraczającymi jego i sołectwa możliwości i kompetencje,

k) występowanie przed sądem na zasadzie posiadanej przez sołectwo zdolności sądowej określonej ustawą i niniejszym statutem w sprawach należących do statutowych kompetencji sołectwa,

l) przechowywanie protokołów zebrań wiejskich

2.Na zebraniach wiejskich sołtys co najmniej raz w roku przedkłada informację o swojej działalności.

3.Sołtys bierze udział w sesjach a w razie potrzeby w posiedzeniach komisji rady gminy.

4.Na sesjach rady gminy sołtysowi przysługuje prawo występowania z głosem doradczym.



§ 20

1.Przy wykonywaniu swoich zadań sołtys współpracuje z radą sołecką

2.Rada sołecka składa się z 5-6 osób oraz radnych z sołectwa.

3.Rada sołecka wybiera ze swojego grona:

a) przewodniczącego,

b) sekretarza.

4.Do obowiązków rady sołeckiej należy wspomaganie sołtysa. Rada ma charakter opiniodawczy, doradczy i inicjatywny.

5.Posiedzenia rady sołeckiej odbywają się co najmniej raz na kwartał.

6.Posiedzeniom przewodniczy przewodniczący rady sołeckiej lub sekretarz.

7.Radny z sołectwa jest członkiem rady sołeckiej bez potrzeby uczestniczenia w wyborach.

8.Rada sołecka w szczególności:

a) opracowuje i przedstawia projekty uchwał w sprawach będących przedmiotem rozpatrywania przez zebranie wiejskie,

b) występuje na zebraniach z inicjatywami dotyczącymi udziału mieszkańców w rozwiązywaniu problemów sołectwa.

c) pomaga w wykonywaniu uchwał zebrania wiejskiego oraz sprawdza ich realizację,

d) współdziała z organizacjami społecznymi w celu wspólnej realizacji zadań,

e) przewodniczący rady sołeckiej składa na zebraniach wiejskich informację o działalności rady sołeckiej,

f) wydaje opinię o sposobie użytkowania składników majątkowych mienia komunalnego znajdujących się na terenie sołectwa.

9.Prowadzi i przechowuje dokumentację w tym:

a) statut sołectwa,

b) protokoły zebrań rady sołeckiej.

10.Protokoły te powinny zawierać:

a) porządek dzienny posiedzenia, listę obecności członków rady sołeckiej,

b) wnioski poddane pod głosownie oraz wynik głosowania.

Rozdział 5

Tryb wyboru sołtysa i rady sołeckiej.

§ 21

1.Zebranie wiejskie, na którym ma być dokonany wybór sołtysa i członków rady sołeckiej po upływie kadencji zarządza wójt gminy. W tym celu określa miejsce, dzień i godzinę zebrania po uzgodnieniu z ustępującym sołtysem i radą sołecką.

2.Zarządzenie wójta gminy o zwołaniu zebrania wiejskiego dla dokonania wyboru sołtysa i rady sołeckiej podaje się do wiadomości mieszkańców sołectwa,co najmniej 7 dni przed wyznaczoną datą zebrania.

3.Przewodniczącego zebrania proponuje dotychczasowy sołtys, a zebranie wybiera zwykłą większością głosów.

§ 22



1.Wybory lub odwołanie sołtysa i rady sołeckiej przeprowadza komisja skrutacyjna w składzie co najmniej 3 osób wybranych spośród uprawnionych uczestników zebrania.

2.Członkiem komisji nie może być osoba kandydująca w wyborach lub odwoływana.



3.Kandydat na sołtysa winien spełniać następujące warunki:

a) mieszkać co najmniej 3 lata w sołectwie , w którym kandyduje,

b) mieć ukończone 25 lat życia,

c) złożyć ustne oświadczenie o niekaralności.

4.Wybory przeprowadza się na kartach do głosowania opatrzonych pieczęcią rady sołeckiej.

5.Wybór lub odwołanie sołtysa i członków rady sołeckiej następuje w głosowaniu tajnym.

6. Do zadań komisji skrutacyjnej należy:

a) rejestracja zgłaszanych kandydatów,

b) przedstawienie uczestnikom zebrania sposobu przeprowadzania wyborów,

c) przeprowadzenie wyborów – zebranie głosów do urny.

d) ustalenie wyników wyborów,

e) ogłoszenie wyników wyborów,

f) sporządzenie protokołu o wynikach wyborów.

7.Protokół komisji skrutacyjnej podpisują członkowie komisji oraz przewodniczący zebrania.

8.Do protokołu dołącza się karty do głosowania i przekazuje się wójtowi gminy.

§ 23

1.Wybory odbywają się przy nieograniczonej liczbie kandydatów zgłaszanych bezpośrednio przez uprawnionych uczestników zebrania.

2.W pierwszej kolejności należy przeprowadzić wybory sołtysa. W drugiej kolejności przeprowadza się wybory rady sołeckiej.

§ 24

1.Za wybranych uważa się kandydatów, którzy uzyskali największą liczbę głosów.

2.W przypadku równej liczby głosów uzyskanych przez kandydatów na sołtysa, przewodniczący zebrania ogłasza następną turę wyborów – eliminując kandydata z najmniejszą liczbą głosów w poprzedniej turze.

3.Wybory przeprowadza się aż do skutku.

4.Zasady określone w pkt 1-3 stosuje się do wyborów rady sołeckiej.

5.Ważność wyborów następuje po zachowaniu następującej procedury:

a) w ciągu 7 dni od dnia wyborów – wyborca może wnieść protest przeciwko ważności wyborów, jeżeli dopuszczono się naruszenia przepisów niniejszego statutu, a naruszenie to mogło wywrzeć istotny wpływ na wynik wyborów,

b) protest wnosi się na piśmie z uzasadnieniem do wójta gminy,

c) wójt gminy, po rozpatrzeniu protestu, podejmuje decyzję w sprawie ważności wyborów i informuje o decyzji wnioskodawcę.

d) w razie uwzględnienia protestu wójt gminy zarządza ponowne wybory sołtysa lub rady sołeckiej w zależności, których wyborów protest dotyczył.







§ 25

1.Odwołanie sołtysa lub członków rady sołeckiej stanowi wyłącznie kompetencję Zebrania Wiejskiego.

2.Wnioski o odwołanie kierowane są do wójta gminy

3.O odwołanie mogą występować:

a) Rada Gminy

b) mieszkańcy sołectwa których wniosek uzyska poparcie, co najmniej10% mieszkańców uprawnionych do głosowania.

4.Wniosek o odwołanie powinien zawierać uzasadnienie. Wnioskowi bez uzasadnienia nie nadaje się biegu.

5.Rozpatrywane będą wnioski w sprawie:

a) stawiania zarzutów nie wywiązywania się z obowiązków statutowych.

b) nie respektowania uchwał Zebrania Wiejskiego.

6. Zarządzenie o zwołaniu zebrania wiejskiego w celu ewentualnego odwołania sołtysa wydaje wójt gminy na zasadach określonych w §20. W zarządzeniu wójt gminy podaje wnioskodawcę odwołania.

7.Zebranie wiejskie obowiązane jest uprzednio wysłuchać wyjaśnień wszystkich zainteresowanych.

8. Odwołanie sołtysa i rady sołeckiej następuje w głosowaniu tajnym bezpośrednim bezwzględną większością głosów w trybie określonym w § 21 statutu i jest ważne jeżeli w głosowaniu uczestniczyło co najmniej 20% uprawnionych do głosowania mieszkańców sołectwa.

9. Sołtys lub członek rady sołeckiej może złożyć rezygnację z pełnionej funkcji w czasie trwania kadencji - sołtys wójtowi gminy a członek rady sołeckiej sołtysowi.

§26

1. W przypadku odwołania lub ustąpienia sołtysa, wójt gminy zwołuje zebranie wiejskie w celu wyboru nowego sołtysa.

2. Wybory w celu uzupełnienia składu rady sołeckiej przeprowadza zebranie wiejskie zwołane przez sołtysa.



Rozdział 6

Gospodarka finansowa sołectwa.



§ 27



1.Gospodarka finansowa sołectwa prowadzona jest w ramach środków przewidzianych w budżecie gminy i uzyskanych od sponsorów w ramach budżetu gminy.

2.Gospodarka finansowa prowadzona jest według planu rzeczowo – finansowego zatwierdzonego przez zebranie wiejskie.







Rozdział 7

Nadzór nad działalnością sołectwa

§ 28

1.Rada gminy i wójt gminy sprawują nadzór nad sołectwem w zakresie wykonywania zadań.

2.Do podstawowych środków nadzoru należą w szczególności:

a) dokonywanie oceny aktywności sołectwa na sesji rady gminy,

b) dokonywanie lustracji sołectwa,

c) rozpatrywanie sprawozdań z działalności sołectwa.

3.Wójt gminy obowiązany jest czuwać, aby mienie sołectwa nie było narażone na szkody i uszczuplenie.

4.Wójt gminy oraz wyznaczeni przez niego pracownicy urzędu gminy, jednostek budżetowych i zakładów budżetowych mogą uczestniczyć w zebraniach wiejskich i rady sołeckiej.

5.Wójt gminy wstrzymuje realizację uchwały zebrania wiejskiego jeżeli uzna ją za sprzeczną z prawem.

6.Wójt gminy i podporządkowane gminie jednostki organizacyjne są obowiązane uwzględniać i realizować uchwały i opinie zebrania wiejskiego, a w razie odmiennego stanowiska przedstawić je sołtysowi wraz z uzasadnieniem.

Rozdział 8

Postanowienia końcowe.

§29

Zebranie wiejskie może poprzez podjęcie uchwały wnioskować do rady gminy zmianę statutu sołectwa .

§ 30

Spory między zebraniem wiejskim, sołtysem i radą sołecką na tle interpretacji i niejasności niniejszego statutu oraz odwołania od decyzji organów gminy naruszających istotne interesy sołectwa rada gminy rozpatruje na wniosek wójta gminy.

§ 31

W sprawach nie uregulowanych niniejszym statutem obowiązują przepisy ustawy z dnia 8 marca 1990 r o samorządzie gminnym / t.j Dz.U z 2001 r. nr 142, poz. 1591 z późn.zm./

§ 32

Traci moc uchwała nr XXVI/136/96 Rady Gminy Stara Kamienica z dnia 31 lipca 1996 r. w sprawie nadania statutu jednostkom pomocniczym gminy.

§ 33

Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy.

§ 34

Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego.
Data wprowadzenia dokumentu do BIP: 12 marca 2008 23:05
Dokument wprowadzony do BIP przez: Adam Spolnik
Ilość wyświetleń: 239
12 marca 2008 23:05 Adam Spolnik - Utworzenie dokumentu
Realizacja: IDcom-web.pl