Uchwała nr nr XXV/143/04
Rady Gminy Stara Kamienica
z dnia 31 sierpnia 2004 r.
w sprawie uchwalenia statutu sołectw gminy Stara Kamienica.
Na podstawie art.18 ust.2 pkt 7, art.35 ust.1 i 3, art.40 ust.2 pkt1,art.41 ust.1,art.48 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym/ tj. Dz.U. z 2001 r. nr 142,poz.1591 z późn.zm./ oraz § 59 statutu gminy Stara Kamienica z dnia 30 stycznia 2004 r. opublikowanego w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego nr 36, poz.677 z 2004 r. Rada Gminy uchwala, co następuje:
§ 1
Uchwala się statut sołectw gminy Stara Kamienica jak poniżej:
S t a t u t
sołectw gminy Stara Kamienica.
Dział I
Statut sołectw.
Rozdział I
Nazwa i teren działania.
§ 2
1.Ogół mieszkańców sołectw:
a) Antoniów o pow.259 ha,
b) Barcinek o pow.890 ha,
c) Chromiec o pow.285 ha,
d) Kopaniec o pow.3600 ha,
e) Kromnów o pow.742 ha,
f) Mała Kamienica o pow.698 ha,
g) Nowa Kamienica o pow.502 ha,
h) Rybnica o pow.1545 ha,
i) Stara Kamienica o pow.1390 ha,
j) Wojcieszyce o pow.1135 ha
stanowi samorząd mieszkańców poszczególnych miejscowości.
2.Sołectwa jako jednostki pomocnicze gminy posiadają i realizują zadania własne na warunkach określonych w niniejszym statucie.
3.Statut sołectw określa kompetencje, zadania i zakres działania sołectwa jak i jego organów oraz organizację wewnętrzną.
4.Rozstrzygnięcia organów gminy dotyczące spraw sołectwa podejmowane są po uzyskaniu opinii sołectwa.
5.Sołectwa posiadają prawo sprzeciwu do organów gminy określone niniejszym statutem w przypadku uznania, że naruszone są istotne interesy sołectwa.
§ 3
1.Sołectwa wymienione w § 2 pkt 1 lit. a-j z mocy prawa są jednostkami pomocniczymi gminy Stara Kamienica, których mieszkańcy tworzą wspólnotę samorządową gminy.
2.Sołectwa działają na podstawie przepisów prawa a w szczególności:
a) ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym /tj. Dz.U. z 2001 r. nr 142, poz. 1591 z późn.zm./,
b) statutu gminy Stara Kamienica,
c) niniejszego statutu.
3. Sołectwo nie posiada osobowości prawnej, posiada natomiast zdolność sądową z mocy ustawy i niniejszego statutu.
4. Sołectwo na zewnątrz reprezentuje sołtys.
Rozdział II
Organizacja i zakres działania sołectwa.
§ 4
1.Organami sołectwa są:
a) Zebranie Wiejskie,
b) Sołtys.
2.Zebranie wiejskie może powołać komisje określając zakres ich działania.
§ 5
1. Zebranie wiejskie jest organem uchwałodawczym w sołectwie.
2. Sołtys jest organem wykonawczym.
3.Rada sołecka wspomaga działalność sołtysa.
§ 6
1.Do zadań sołectwa należy:
a) udział w rozpatrywaniu spraw socjalno-bytowych, opieki zdrowotnej, kultury, sportu, wypoczynku i innych spraw związanych z miejscem zamieszkania,
b) kształtowania zasad współżycia społecznego,
c) organizowanie wspólnych prac na rzecz sołectwa,
d) organizowanie pomocy sąsiedzkiej,
e) podejmowanie działań mających na celu umacnianie bezpieczeństwa porządku publicznego,
f) współdziałanie z właściwymi organami dla poprawy warunków sanitarnych,stanu ochrony przeciwpożarowej oraz zabezpieczenia przeciwpowodziowego.
2. Rada Gminy może przekazać sołectwu składniki mienia komunalnego do korzystania.
3.W zakresie władania i użytkowania mienia komunalnego sołectwo posiada uprawnienia określone w § 14 pkt 3 niniejszego statutu.
4.Rada Gminy może upoważnić organy sołectwa do organizowania na terenie sołectwa imprez, wystaw, koncertów i konkursów z zachowaniem ogólnie obowiązujących przepisów.
5.Sołectwo współdziała z organami gminy, wyraża opinię oraz ustosunkowuje się w sprawach:
a) lokalizacji inwestycji na terenie sołectwa,
b) remontów kapitalnych, budowy dróg i ulic oraz ich oświetlenia, zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych,
c) zmiany w rozkładzie jazdy środków komunikacji, przebiegu tras,
d) zmiany przeznaczenia obiektów oświaty, służby zdrowia, kultury, pomocy społecznej, urządzeń sportowych i rekreacyjnych znajdujących się na terenie sołectwa,
e) sprzedaży nieruchomości komunalnych znajdujących się na terenie sołectwa.
§ 7
Zadania określone w § 6 sołectwo realizuje poprzez:
1.Podejmowanie uchwał w sprawach sołectwa.
2.Opiniowanie spraw należących do zakresu działania sołectwa.
3.Współuczestnictwo w organizowaniu i przeprowadzaniu przez Radę Gminy konsultacji społecznej projektów uchwał Rady Gminy w sprawach o podstawowym znaczeniu dla mieszkańców sołectwa.
4.Występowanie z wnioskami do organów gminy o rozpatrzenie spraw, których załatwienie wykracza poza możliwości mieszkańców sołectwa.
5.Współpracę z radnymi z terenu sołectwa w zakresie organizacji spotkań z wyborcami, dyżurów radnych oraz kierowania do nich wniosków dotyczących sołectwa.
§ 8
Sołectwo może uczestniczyć w postępowaniu administracyjnym na zasadach ustalonych w kodeksie postępowania administracyjnego dla organizacji, jeżeli jest to uzasadnione celami statutowymi sołectwa i gdy przemawia za tym interes społeczny mieszkańców sołectwa.
§ 9
W celu realizacji wspólnych przedsięwzięć organy sołectwa nawiązują współpracę z organami sołectw na terenie gminy zawierając stosowne porozumienia.
Rozdział 3
Zasady i tryb zwoływania zebrań wiejskich oraz warunki ważności podejmowanych uchwał.
§ 10
1. Zebranie wiejskie zwołuje sołtys:
a) z własnej inicjatywy,
b) z inicjatywy rady sołeckiej,
c) na żądanie co najmniej 1/5 mieszkańców uprawnionych do udziału w zebraniu,
d) z inicjatywy rady gminy lub wójta gminy.
2. W przypadku trwałej nieobecności lub niemożliwości sprawowania przez sołtysa urzędu do zwołania zebrania wiejskiego upoważnia się przewodniczącego rady sołeckiej.
§ 11
1.Zebranie wiejskie odbywa się w miarę potrzeb, jednak nie rzadziej niż raz w roku.
2.Termin i miejsce zebrania wiejskiego podaje się do wiadomości mieszkańców poprzez ogłoszenie na tablicach ogłoszeń.
3.Zebranie wiejskie zwołane zgodnie z § 10 winno odbyć się w terminie 7 dni po ogłoszeniu - chyba, że wnioskodawca proponuje termin późniejszy.
4.Ogłoszenie o zebraniu wiejskim winno zawierać proponowany porządek obrad tego zebrania.
5.Projekt porządku obrad winien być skonsultowany z radą sołecką.
§ 12
1.Zebranie wiejskie jest ważne, gdy mieszkańcy sołectwa zostali powiadomieni zgodnie z wymogami § 10 niniejszego statutu.
2.Zebranie wiejskie otwiera sołtys i przewodniczy jego obradom.
3.Zebranie wiejskie może wybrać inną osobę na przewodniczącego zebrania.
4.Uczestnicy zebrania mogą zaproponować rozszerzenie porządku obrad za zgodą zebrania – zwykłą większością głosów.
5.Porządek obrad przyjmuje zebranie wiejskie na podstawie projektu przedłożonego przez sołtysa z ewentualnymi poprawkami przewidzianymi w § 11 pkt.4.
6.Sprawy proponowane do rozpatrzenia na zebraniu winny być należycie przygotowane.
7.Obowiązkiem sołtysa i rady sołeckiej jest zapewnienie obecności osób referujących sprawy rozpatrywane na zebraniu.
8.Sołtys i rada sołecka może zaprosić na zebranie wiejskie przedstawicieli instytucji, których problemy są przedmiotem porządku obrad.
§ 13
1.Prawo do udziału w zebraniu wiejskim mają wszyscy mieszkańcy stale zamieszkujący na obszarze sołectwa, lub wpisani do stałego rejestru wyborców, posiadający czynne prawo wyborcze do rad gmin i nie pozbawieni z mocy prawa uprawnień wyborczych.
2.Udokumentowanie prawa do udziału w zebraniu leży po stronie zainteresowanego.
3.Uczestnictwo w zebraniu wiejskim upoważnia do:
a) zabierania głosu w dyskusji,
b) przedstawiania wniosków i projektów uchwał,
c) głosowania,
d) składania oświadczeń,
e) żądania zapisu w protokole złożonego oświadczenia, wniosku lub deklaracji.
4.W zebraniu wiejskim uczestniczą z urzędu przedstawiciele wójta gminy, którzy mogą zabierać głos i składać oświadczenia – bez prawa głosu.
§ 14
Do wyłącznej właściwości Zebrania Wiejskiego należy:
1.Wybór i odwołanie sołtysa.
2.Wybór i odwołanie rady sołeckiej.
3.Opiniowanie w sprawach użytkowania lub innych prawach rzeczowych i majątkowych dotyczących mienia komunalnego znajdującego się na terenie sołectwa przekazanego sołectwu do korzystania.
4.Opiniowanie celowości podziału, poszerzenia lub likwidacji sołectwa.
§ 15
1.Zebranie jest upoważnione do przeprowadzenia wyborów oraz podejmowania uchwał przy obecności co najmniej 1/10 uprawnionych do udziału w zebraniu jak w § 13 pkt 1 i 2.
2.W przypadku braku kworum określonego w pkt.1 następne zebranie wiejskie odbywa się po upływie 15 minut bez względu na liczbę obecnych na zebraniu.
3.Decyzje podjęte przez zebranie wiejskie odbyte na warunkach określonych w pkt 2 są prawomocne.
4.Głosowanie odbywa się w sposób jawny. Zebranie może postanowić o przeprowadzeniu tajnego głosowania nad konkretną sprawą.
5.Uchwały zapadają zwykła większością głosów tzn. liczba głosów “za” musi być większa od liczby głosów “przeciw”. Głosów wstrzymujących się i nieważnych nie bierze się pod uwagę.
6.Obrady zebrania są protokółowane.
7.Uchwały podpisuje sołtys lub przewodniczący zebrania.
§ 16
Sołtys może zwrócić się do wójta gminy o udzielenie pomocy w przygotowaniu materiałów na zebranie.
§ 17
1.Uchwały i opinie zebrania wiejskiego sołtys przekazuje wójtowi gminy w terminie 7 dni od daty zebrania oraz ogłasza je w sposób zwyczajowo przyjęty.
2.Wójt gminy w zależności od charakteru sprawy załatwia je we własnym zakresie lub przekazuje do rozpatrzenia przez radę gminy.
3.O sposobie załatwienia sprawy wójt informuje sołtysa na piśmie w terminie przewidzianym w kodeksie postępowania administracyjnego.
Rozdział 4
Sołtys i Rada sołecka
§ 18
1.Kadencja sołtysa i rady soleckiej trwa cztery lata równolegle z kadencją rady gminy.
2. Działalność sołtysa i rady sołeckiej ma charakter społeczny.
3. Wybory sołtysa i rady sołeckiej zarządza wójt gminy w terminie do trzech miesięcy po upływie kadencji rady gminy.
Do czasu wyboru nowego sołtysa i rady sołeckiej pełnią swe funkcje dotychczasowy sołtys i rada sołecka.
§ 19
1. Do obowiązków sołtysa należy w szczególności:
a) zwoływanie zebrań wiejskich,
b) prowadzenie działalności zgodnie ze wskazaniami zebrania, rady gminy i wójta gminy,
c) działanie w sprawie poprawy życia mieszkańców sołectwa,
d) występowanie w imieniu sołectwa wobec władz, instytucji. organizacji i osób prywatnych we wszystkich sprawach, które dotyczą społecznych i prawnych w tym statutowych interesów sołectwa.
e) wykonywanie powierzonych mu przepisami zadań z zakresu administracji publicznej,
f) prowadzenie zarządu, administracji, gospodarki w tym składkami mienia komunalnego i środkami finansowymi, które gmina przekazała sołectwu do korzystania oraz akceptowanie dokumentów z tym związanych,
g) opiniowanie wniosków mieszkańców sołectwa o ulgi w zakresie podatków, opłat i innych należności,
h) wykonywanie innych zadań należących do sołtysa z mocy ogólnie obowiązujących przepisów między innymi w zakresie obronności, ochrony przeciwpożarowej, zapobieganie klęskom oraz usuwanie ich skutków,
i) informowanie ogółu mieszkańców sołectwa o wszystkich ważniejszych dla sołectwa sprawach,
j) sprawowanie bezpośredniego zarządu mieniem komunalnym przekazywanym przez radę gminy i powyższego tytułu ponosi odpowiedzialność prawną,
m) występowanie do wójta gminy z wnioskami, propozycjami, inicjatywami w sprawach gospodarowania mieniem komunalnym przekraczającymi jego i sołectwa możliwości i kompetencje,
k) występowanie przed sądem na zasadzie posiadanej przez sołectwo zdolności sądowej określonej ustawą i niniejszym statutem w sprawach należących do statutowych kompetencji sołectwa,
l) przechowywanie protokołów zebrań wiejskich
2.Na zebraniach wiejskich sołtys co najmniej raz w roku przedkłada informację o swojej działalności.
3.Sołtys bierze udział w sesjach a w razie potrzeby w posiedzeniach komisji rady gminy.
4.Na sesjach rady gminy sołtysowi przysługuje prawo występowania z głosem doradczym.
§ 20
1.Przy wykonywaniu swoich zadań sołtys współpracuje z radą sołecką
2.Rada sołecka składa się z 5-6 osób oraz radnych z sołectwa.
3.Rada sołecka wybiera ze swojego grona:
a) przewodniczącego,
b) sekretarza.
4.Do obowiązków rady sołeckiej należy wspomaganie sołtysa. Rada ma charakter opiniodawczy, doradczy i inicjatywny.
5.Posiedzenia rady sołeckiej odbywają się co najmniej raz na kwartał.
6.Posiedzeniom przewodniczy przewodniczący rady sołeckiej lub sekretarz.
7.Radny z sołectwa jest członkiem rady sołeckiej bez potrzeby uczestniczenia w wyborach.
8.Rada sołecka w szczególności:
a) opracowuje i przedstawia projekty uchwał w sprawach będących przedmiotem rozpatrywania przez zebranie wiejskie,
b) występuje na zebraniach z inicjatywami dotyczącymi udziału mieszkańców w rozwiązywaniu problemów sołectwa.
c) pomaga w wykonywaniu uchwał zebrania wiejskiego oraz sprawdza ich realizację,
d) współdziała z organizacjami społecznymi w celu wspólnej realizacji zadań,
e) przewodniczący rady sołeckiej składa na zebraniach wiejskich informację o działalności rady sołeckiej,
f) wydaje opinię o sposobie użytkowania składników majątkowych mienia komunalnego znajdujących się na terenie sołectwa.
9.Prowadzi i przechowuje dokumentację w tym:
a) statut sołectwa,
b) protokoły zebrań rady sołeckiej.
10.Protokoły te powinny zawierać:
a) porządek dzienny posiedzenia, listę obecności członków rady sołeckiej,
b) wnioski poddane pod głosownie oraz wynik głosowania.
Rozdział 5
Tryb wyboru sołtysa i rady sołeckiej.
§ 21
1.Zebranie wiejskie, na którym ma być dokonany wybór sołtysa i członków rady sołeckiej po upływie kadencji zarządza wójt gminy. W tym celu określa miejsce, dzień i godzinę zebrania po uzgodnieniu z ustępującym sołtysem i radą sołecką.
2.Zarządzenie wójta gminy o zwołaniu zebrania wiejskiego dla dokonania wyboru sołtysa i rady sołeckiej podaje się do wiadomości mieszkańców sołectwa,co najmniej 7 dni przed wyznaczoną datą zebrania.
3.Przewodniczącego zebrania proponuje dotychczasowy sołtys, a zebranie wybiera zwykłą większością głosów.
§ 22
1.Wybory lub odwołanie sołtysa i rady sołeckiej przeprowadza komisja skrutacyjna w składzie co najmniej 3 osób wybranych spośród uprawnionych uczestników zebrania.
2.Członkiem komisji nie może być osoba kandydująca w wyborach lub odwoływana.
3.Kandydat na sołtysa winien spełniać następujące warunki:
a) mieszkać co najmniej 3 lata w sołectwie , w którym kandyduje,
b) mieć ukończone 25 lat życia,
c) złożyć ustne oświadczenie o niekaralności.
4.Wybory przeprowadza się na kartach do głosowania opatrzonych pieczęcią rady sołeckiej.
5.Wybór lub odwołanie sołtysa i członków rady sołeckiej następuje w głosowaniu tajnym.
6. Do zadań komisji skrutacyjnej należy:
a) rejestracja zgłaszanych kandydatów,
b) przedstawienie uczestnikom zebrania sposobu przeprowadzania wyborów,
c) przeprowadzenie wyborów – zebranie głosów do urny.
d) ustalenie wyników wyborów,
e) ogłoszenie wyników wyborów,
f) sporządzenie protokołu o wynikach wyborów.
7.Protokół komisji skrutacyjnej podpisują członkowie komisji oraz przewodniczący zebrania.
8.Do protokołu dołącza się karty do głosowania i przekazuje się wójtowi gminy.
§ 23
1.Wybory odbywają się przy nieograniczonej liczbie kandydatów zgłaszanych bezpośrednio przez uprawnionych uczestników zebrania.
2.W pierwszej kolejności należy przeprowadzić wybory sołtysa. W drugiej kolejności przeprowadza się wybory rady sołeckiej.
§ 24
1.Za wybranych uważa się kandydatów, którzy uzyskali największą liczbę głosów.
2.W przypadku równej liczby głosów uzyskanych przez kandydatów na sołtysa, przewodniczący zebrania ogłasza następną turę wyborów – eliminując kandydata z najmniejszą liczbą głosów w poprzedniej turze.
3.Wybory przeprowadza się aż do skutku.
4.Zasady określone w pkt 1-3 stosuje się do wyborów rady sołeckiej.
5.Ważność wyborów następuje po zachowaniu następującej procedury:
a) w ciągu 7 dni od dnia wyborów – wyborca może wnieść protest przeciwko ważności wyborów, jeżeli dopuszczono się naruszenia przepisów niniejszego statutu, a naruszenie to mogło wywrzeć istotny wpływ na wynik wyborów,
b) protest wnosi się na piśmie z uzasadnieniem do wójta gminy,
c) wójt gminy, po rozpatrzeniu protestu, podejmuje decyzję w sprawie ważności wyborów i informuje o decyzji wnioskodawcę.
d) w razie uwzględnienia protestu wójt gminy zarządza ponowne wybory sołtysa lub rady sołeckiej w zależności, których wyborów protest dotyczył.
§ 25
1.Odwołanie sołtysa lub członków rady sołeckiej stanowi wyłącznie kompetencję Zebrania Wiejskiego.
2.Wnioski o odwołanie kierowane są do wójta gminy
3.O odwołanie mogą występować:
a) Rada Gminy
b) mieszkańcy sołectwa których wniosek uzyska poparcie, co najmniej10% mieszkańców uprawnionych do głosowania.
4.Wniosek o odwołanie powinien zawierać uzasadnienie. Wnioskowi bez uzasadnienia nie nadaje się biegu.
5.Rozpatrywane będą wnioski w sprawie:
a) stawiania zarzutów nie wywiązywania się z obowiązków statutowych.
b) nie respektowania uchwał Zebrania Wiejskiego.
6. Zarządzenie o zwołaniu zebrania wiejskiego w celu ewentualnego odwołania sołtysa wydaje wójt gminy na zasadach określonych w §20. W zarządzeniu wójt gminy podaje wnioskodawcę odwołania.
7.Zebranie wiejskie obowiązane jest uprzednio wysłuchać wyjaśnień wszystkich zainteresowanych.
8. Odwołanie sołtysa i rady sołeckiej następuje w głosowaniu tajnym bezpośrednim bezwzględną większością głosów w trybie określonym w § 21 statutu i jest ważne jeżeli w głosowaniu uczestniczyło co najmniej 20% uprawnionych do głosowania mieszkańców sołectwa.
9. Sołtys lub członek rady sołeckiej może złożyć rezygnację z pełnionej funkcji w czasie trwania kadencji - sołtys wójtowi gminy a członek rady sołeckiej sołtysowi.
§26
1. W przypadku odwołania lub ustąpienia sołtysa, wójt gminy zwołuje zebranie wiejskie w celu wyboru nowego sołtysa.
2. Wybory w celu uzupełnienia składu rady sołeckiej przeprowadza zebranie wiejskie zwołane przez sołtysa.
Rozdział 6
Gospodarka finansowa sołectwa.
§ 27
1.Gospodarka finansowa sołectwa prowadzona jest w ramach środków przewidzianych w budżecie gminy i uzyskanych od sponsorów w ramach budżetu gminy.
2.Gospodarka finansowa prowadzona jest według planu rzeczowo – finansowego zatwierdzonego przez zebranie wiejskie.
Rozdział 7
Nadzór nad działalnością sołectwa
§ 28
1.Rada gminy i wójt gminy sprawują nadzór nad sołectwem w zakresie wykonywania zadań.
2.Do podstawowych środków nadzoru należą w szczególności:
a) dokonywanie oceny aktywności sołectwa na sesji rady gminy,
b) dokonywanie lustracji sołectwa,
c) rozpatrywanie sprawozdań z działalności sołectwa.
3.Wójt gminy obowiązany jest czuwać, aby mienie sołectwa nie było narażone na szkody i uszczuplenie.
4.Wójt gminy oraz wyznaczeni przez niego pracownicy urzędu gminy, jednostek budżetowych i zakładów budżetowych mogą uczestniczyć w zebraniach wiejskich i rady sołeckiej.
5.Wójt gminy wstrzymuje realizację uchwały zebrania wiejskiego jeżeli uzna ją za sprzeczną z prawem.
6.Wójt gminy i podporządkowane gminie jednostki organizacyjne są obowiązane uwzględniać i realizować uchwały i opinie zebrania wiejskiego, a w razie odmiennego stanowiska przedstawić je sołtysowi wraz z uzasadnieniem.
Rozdział 8
Postanowienia końcowe.
§29
Zebranie wiejskie może poprzez podjęcie uchwały wnioskować do rady gminy zmianę statutu sołectwa .
§ 30
Spory między zebraniem wiejskim, sołtysem i radą sołecką na tle interpretacji i niejasności niniejszego statutu oraz odwołania od decyzji organów gminy naruszających istotne interesy sołectwa rada gminy rozpatruje na wniosek wójta gminy.
§ 31
W sprawach nie uregulowanych niniejszym statutem obowiązują przepisy ustawy z dnia 8 marca 1990 r o samorządzie gminnym / t.j Dz.U z 2001 r. nr 142, poz. 1591 z późn.zm./
§ 32
Traci moc uchwała nr XXVI/136/96 Rady Gminy Stara Kamienica z dnia 31 lipca 1996 r. w sprawie nadania statutu jednostkom pomocniczym gminy.
§ 33
Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy.
§ 34
Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego.